IO blij met zelfstandigheid

Op IO lijkt een goede stemming te hangen nu bekend is dat zij weer een zelfstandige faculteit wordt. ,,Ga in het buitenland als industrieel ontwerper maar eens uitleggen dat je samen met maritieme techniek een faculteit vormt.

,,Er was een tamelijk groot cultuurverschil tussen IO en de andere twee studies van Ontwerp, Constructie en Productie”, vindt ook onderwijsdirecteur ir. Norbert Roozenburg. ,,Zeker nu er twee nieuwe studies industrieel ontwerpen zijn gestart in Nederland, is het belangrijk dat IO zichtbaarder wordt.”

Ontwerpdocent Leo Wartenbergh zou het zelfs logischer gevonden hebben als er een samenwerking met luchtvaart- en ruimtevaarttechniek of bouwkunde was geweest. ,,Omdat ze daar ook meer met ontwerpen als totaalbeeld bezig zijn. Binnen OCP was IO toch altijd de vreemde eend in de bijt.” Wel merkt hij dat er op zijn afdeling onrust ontstaan is. ,,Een aantal onderzoeken van collega’s valt nu niet meer onder de speerpunten van industrieel ontwerpen. Wat daar precies mee gaat gebeuren weet niemand echt goed. Gaan ze over naar Techniek, Bestuur en Management of worden ze gestaakt?”

,,Zeker nu onderzoek ook anders beoordeeld gaat worden, vraag ik me af wat voor consequenties dat heeft voor de opleiding”, zegt promovendus Stephan Wensveen. ,,Wordt IO straks alleen nog maar een bachelor?” Hij is niet per se optimistisch. ,,Ik kijk naar het met een gezonde vorm van twijfel en nieuwsgierigheid.”

,,Ga in het buitenland als industrieel ontwerper maar eens uitleggen dat je samen met maritieme techniek een faculteit vormt. Dat is toch helemaal niet logisch. Nu kunnen we ons beter profileren”, zegt Lodewijk van der Meer, vijfdejaars IO.