Wetenschap

IO-alumnus begint elektrische vliegschool

De twee toestellen zijn binnen. Vanaf 1 mei kun je op vliegveld Teuge elektrisch leren vliegen. Een klein bereik en korte vluchten zijn voor een vliegschool geen bezwaar.

Evert-Jan Feld en Matthijs Collard gaan Nederland elektrisch leren vliegen. (Foto: E-Flight Academy)

Industrieel ontwerper Matthijs Collard was toe aan een nieuwe uitdaging. Hij had sinds 2008 een eigen ontwerpbureau, Hike One, maar wilde meer zijn eigen weg volgen dan die van de opdrachtgevers. Hij zocht voor de komende twintig jaren iets uitdagends met duurzaamheid. Zijn keuze viel op elektrisch vliegen in de vorm van een elektrische vliegschool. Samen met vlieginstructeur Evert-Jan Feld richtte hij de E-Flight Academy op.

Ze schaften twee elektrische vliegtuigen aan, de Pipistrel Velis Electro, en openden hun deuren op Teuge Airport. De eerste leerlingen zijn aan de theorie begonnen, en vanaf 1 mei wordt het druk, verwacht Collard. Hij vertelt dat er sinds twee weken weer vlieglessen zijn toegestaan onder coronaprotocol.

(Video: E-Flight Academy)

Beperkingen
De Pipistrel Velis Electro is een klein vliegtuigje uit Slovenië, weet luchtvaartdeskundige ir. Joris Melkert (faculteit L&R). De vijftig minuten vliegen zijn volgens het handboek dat hij heeft geraadpleegd het maximum bij een heel rustige vlucht. Ga je harder, dan is dertig minuten een meer realistische duur. Ook het bereik van 68 kilometer is erg beperkt. Daarmee haal je vanuit Teuge (bij Apeldoorn) net vliegveld Lelystad, maar Schiphol, Rotterdam of Eindhoven liggen buiten bereik.

Voor een lesvliegtuig zijn de beperkte vliegduur en het kleine bereik niet zo’n bezwaar. De vliegschool plant heen-en-weertjes tussen Teuge en Hilversum waar ook een laadpaal staat. “Even lunchen en briefen tijdens het opladen, en dan weer terug.”

Collard erkent wel dat het ‘passen en meten’ is om de verplichte oefeningen onder te brengen in de vlieguren, die geen hele uren zijn. “Er zijn misschien meer vluchten nodig om de vlieguren vol te maken”, verwacht hij. Een Private Pilote License vliegbrevet vergt 45 vlieguren. Het grootste deel daarvan (37 uur) gebeurt elektrisch, maar de laatste 8 uur vliegen leerlingen in een brandstoftoestel. Dan kunnen leerlingen een verplichte langere tocht maken, en hebben ze voldoende ervaring voor de SEP-aantekening (Single Engine Piston).

Perspectieven
Elektrische vliegtuigen zijn bij uitstek geschikt als lesvliegtuig, vindt Collard. Hij verwacht dat andere vliegscholen de komende jaren ook elektrisch gaan vliegen.
Dat helpt om hun CO
2-emissies, die toenemend onder druk staan, te verminderen. Collard verwacht dat de accu’s snel beter worden (nu maximaal 500 laadcycli) en dat er binnenkort andere en grotere elektrische vliegtuigen op de markt verschijnen. Veel goedkoper wordt het vooralsnog niet. Qua prijs zit de e-Flight Academy volgens eigen zeggen op een gemiddeld niveau (14.900 euro voor een brevet).

Een andere manier om vlieglessen te verduurzamen is om een deel van de vluchten te vervangen door uren op een gecertificeerde simulator. Volgens instructeur Evert-Jan Feld is een simulator uitstekend geschikt om extreme omstandigheden te trainen. De instructeur kan op elk moment de actie stoppen, terugspoelen, bespreken, en hervatten. “Dat is nog niet de standaard in de vliegopleiding, maar dat willen we wel”, aldus Collard. Studenten van de Hogeschool InHolland zijn bezig met de ontwikkeling van een simulator voor de Pipistrel.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl