Opinie

Internationaliseringdrang TU loopt uit de hand

De onderwijskwaliteit gaat achteruit door de internationaliseringdrang van de TU. Dat vreest Ramses Kaijen, de nieuwe voorzitter van de Vssd.

/strong>

Natuurlijk is het nastrevenswaardig om een goede studentenuitwisseling mogelijk te maken. Engelstalig onderwijs, semesterindeling en de invoering van een bachelor-mastersysteem maken het steeds beter mogelijk voor buitenlandse studenten om in Delft te komen studeren en vice versa. De TU Delft loopt graag voorop in Nederland met deze ontwikkelingen.

Door deze ambitie lijkt een aantal beslissingen overhaast te worden genomen. De TU onderneemt namelijk te weinig actie om de kwaliteit van het onderwijs te garanderen.

Zo blijft het nog steeds een probleem dat het overgrote deel van de docenten het Engels niet voldoende beheerst om op een overtuigende manier vakkennis over te brengen. Het is wenselijk als een docent aan een examen wordt onderworpen om te bepalen of hij in het Engels mag lesgeven. Van een docent die gebrekkig Engels spreekt, wordt het Engels van de studenten eerder slechter dan beter.

Daarnaast wordt van de student verwacht dat hij vooral in de laatste fase van zijn opleiding een kritische houding inneemt ten opzichte van de aangeboden lesstof. Discussies moeten in het Engels worden gevoerd. Dit is voor veel studenten op dit moment te hoog gegrepen. Zorg dus op z’n minst voor goede Engelse lessen in de bachelorfase. Dit voorkomt dat de hele TU straks steenkolenengels spreekt.

Ook wordt niet doordacht omgegaan met het lesmateriaal. De TU stapt op dit moment klakkeloos over op Amerikaanse standaardwerken. De huidige door docenten zelf geschreven boeken zijn natuurlijk nog niet allemaal in het Engels, maar kunnen vertaald worden. Het probleem van de Amerikaanse boeken is dat ze veel meer kosten dan de boeken die de Vssd uitgeeft en dat ze minder goed aansluiten op de collegestof.

Tot slot verloopt de invoering van het bachelor-mastersysteem verre van vlekkeloos. Voor sommige opleidingen moet het gehele curriculum omgegooid worden. Er worden bovendien al bachelors ingericht terwijl nog niet duidelijk is op welke masters deze moeten aansluiten en wat de eindtermen ervan zouden moeten zijn. Welke masters er zouden moeten komen is zelfs überhaupt nog niet bekend. Dit is een slechte zaak, omdat zich juist nu een goede mogelijkheid voordoet om gedegen opleidingen neer te zetten die aan de eisen van deze tijd voldoen.

Voorzitter Vssd .

Voorzitter Vssd .