Internationalisering TU valt niet mee

Terwijl de TU Delft internationalisering hoog in het vaandel draagt, maken strengere overheidsmaatregelen het de TU onnodig lastig om buitenlandse studenten en werknemers aan te trekken.

/strong>

De Intergratie en naturalisatiedienst (IND) heeft besloten per 1 januari 2003 de prijs voor een verblijfsvergunning te verhogen van 258 tot 430 euro. Dit bedrag geldt niet voor EU-leden, zij betalen 28 euro. In mei van dit jaar stegen de prijzen voor een verblijfsvergunning nog van bijna 57 euro naar 258 euro.

Vooralsnog bepalen onderzoekssecties zelf of ze het bedrag voor hun buitenlandse werknemers betalen. Joop Lems, coördinator Personeel en Organisatie bij Technische Natuurwetenschappen, pleit ervoor dat secties het bedrag voortaan standaard voor hun nieuwkomers betalen. Samen met het in oprichting zijnde bureau buitenland maakt hij zich sterk voor regelingen voor buitenlanders op een centraal niveau.

Anita van Velzen, hoofd sectie Internationale Relaties, vindt het geen goed idee als de TU Delft dit geld gaat betalen. ,,Dat zou betekenen dat de TU Delft de IND sponsort”, meent ze. Aan de andere kant beseft ze dat buitenlandse studenten en werknemers met deze prijzen wel twee keer nadenken om naar Delft te komen, wanneer een vergelijkbare studie of baan in een ander, goedkoper land wordt aangeboden.

Van Velzen maakt zich er dan ook hard voor dat de prijzen voor Nederlandse verblijfsvergunningen gelijkgetrokken worden met de rest van Europa.

Page 4: ‘Dutch law puts the squeeze on TU’s foreigners’

Page 4: ‘Dutch law puts the squeeze on TU’s foreigners’