Internationalisering komt er bekaaid vanaf

Het Cicat (managementcentrum voor internationale projecten en programma’s) verdwijnt wanneer de reorganisatieplannen voor de staf doorgaan. Directeur drs. Paul Althuis reageert.

Het Cicat dreigt te verdwijnen. Wat vindt u daarvan?

,,Dat is een slechte zaak. En dan praat ik niet alleen als directeur van Cicat, maar vanuit het belang van de instelling. Internationalisering komt er bekaaid vanaf in de nota herbezinning. De universiteit heeft internationalisering hoog in het vaandel staan, zegt ze. Dan is er dus sprake van een discrepantie.”

Werkt decentralisatie van de taken zoals het college voorstelt?

,,Dat is een foute vraag. De invalshoek zou moeten zijn: Wat heeft de TU nodig aan centrale voorzieningen voor buitenlandse studenten en docenten? Welk type organisatie kan ze het beste helpen?”

Hoe ziet die organisatie er volgens u dan uit?

,,In ieder geval is het één centraal bureau. Ik ben ook nooit voorstander geweest van én een Cicat én een International Office. Waar dat bureau precies is ondergebracht, is voor mij van minder belang. Een decentrale plaats is niet per definitie slecht, zo is het Cicat ook gestart.”

Gelooft u nog dat er een centraal bureau komt?

,,Het belang van de TU brengt een stevige organisatie voor internationalisering met zich mee. Ik laat dit geluid overal horen en hoor dezelfde reactie ook van anderen. In de nota ‘herbezinning’ komt een bureau voor internationalisering niet aan bod, maar er wordt nog volop over de voorgenomen reorganisatie gediscussieerd, met de ondernemingsraad en de onderdeelcommissie bijvoorbeeld. Ik reken erop dat deze invalshoek wordt meegenomen in de discussie.”

Het Cicat dreigt te verdwijnen. Wat vindt u daarvan?

Werkt decentralisatie van de taken zoals het college voorstelt?

Hoe ziet die organisatie er volgens u dan uit?

Gelooft u nog dat er een centraal bureau komt?