International Research Platforms moeten TU op de kaart zetten

De TU wil zich vanaf 2009 profileren met vier â vijf belangrijke onderzoeksthema’s binnen zogenoemde International Research Platforms. Deze platforms moeten de dertien Delft Research Centres (DRC’s) vervangen.

Het college van bestuur (cvb) wil het huidige Delftse onderzoekssysteem, waarbij faculteiten samenwerken binnen Delft Research Centres, grondig aanpassen. Eind 2008 loopt de financiering van deze DRC’s ten einde. Het cvb overweegt nu zijn speren te richten op vier â vijf belangrijke maatschappelijke thema’s waarmee de universiteit zich beter kan profileren. International Research Platforms gaan deze pijlers heten. Aan het hoofd moeten inspirerende leiders komen te staan. De groepen die nu binnen de DRC’s opereren, zouden moeten worden herverdeeld over deze nieuwe platforms.

Volgens het cvb hebben niet alle DRC’s zichzelf in de vijf jaar dat ze bestaan voldoende op de kaart weten te zetten als belangrijke onderzoeksinstituten. Ook zouden de DRC’s te weinig geld bij onderzoeksfondsen en bedrijven hebben losgepeuterd en hun kennis te weinig hebben vermarkt. Verder is er onvoldoende sprake van interdisciplinaire samenwerking. Het cvb concludeert dit op basis van de jaarlijkse schriftelijke verslaglegging van de DRC’s, de Midterm Review DRC’s en de voortgangsgesprekken met de besturen en wetenschappelijke directeuren van de onderzoekscentra.

Rector en collegelid, prof.dr.ir. Jacob Fokkema wil nog niet zeggen op welke onderzoeksgebieden de TU zich de komende jaren stort. “Een aantal DRC’s zal in naam blijven bestaan”, aldus de rector. “Ook kan ik al zeggen dat een pijler zich waarschijnlijk zal richten op energie. Deze pijler zal raakvlakken hebben met het 3TU Centre for Sustainable Energy Technologies.”

Met de International Research Platforms moet de TU meer internationaal georiënteerd raken. Als mogelijke partners noemt Fokkema het Imperial College London, de Technische Hogeschool van Zúrich, de Technische Hogeschool van Aken en Paris Tech. Stuk voor stuk onderzoeksinstellingen waarmee de TU nu al samenwerkt binnen de zogenaamde IDEA League. Fokkema: “Met de Platforms willen we vooral meer subsidies van de EU ontvangen.”

De ondernemingsraad (or) wil graag met het college in gesprek over de DRC’s. “Het gaat over een hoop mensen en over een hoop geld”, aldus Jan van de Graaff van de or. Collegevoorzitter Van Luyk is daar graag toe bereid. Hij wil voorkomen dat er ‘een stemming ontstaat dat het niet goed gaat’. (TvD/CvU)