Intelligent reclamebord herkent klant

Op maat gesneden reclame is volgens IO-student Kerem Odabaşi (27) de toekomst. Hij ontwierp voor zijn afstuderen een draaiend reclamebord dat voorbijgangers herkent.

‘SpinnXS’ heet de vinding van de Turkse masterstudent. Het ontwerp doet een beetje denken aan de reclamezuilen uit de Amerikaanse speelfilm ‘Minority Report’, die winkelende mensen persoonlijk verwelkomen. Alleen herkent Odabaşi’s reclamescherm voorbijgangers niet aan hun iris, maar aan de draadloze bluetooth internetverbinding van hun mobiele telefoontjes. Althans, theoretisch. Odabaşi: “Deze optie hoeft er alleen nog maar in geprogrammeerd te worden.” Voor het gemak gaat de uitvinder er vanuit dat iedereen binnen afzienbare tijd rondloopt met zo’n mobieltje.

Het reclamepaneel is een zogenaamde ‘spinner’, een bord dat door de wind rondgeblazen wordt en door de beweging meer aandacht moet trekken dan een statisch bord. Spinners worden vooral veel voor fastfoodrestaurants en benzinestations geplaatst, maar ook winkeliers maken er regelmatig gebruik van.

Odabaşi’s bord onderscheidt zich op nog een andere manier van deze ouderwetse variant. De reclameboodschappen verschijnen op flatscreens. De energie hiervoor haalt het apparaat uit de wind. “Een accu, die tijdens winderige dagen wordt opgeladen, zorgt ervoor dat de SpinnXS ook bij windstilte door draait en verder gaat met zijn promotieactiviteiten”, aldus de pas afgestudeerde Turk.

Het beeld past zich aan aan de draaisnelheid. Maakt de SpinnXS snelle rondjes, dan is alleen een merknaam te zien. Gaat hij langzaam, dan verschijnt er een slogan of een wat uitgebreider plaatje van het adverterende bedrijf.

Odabaşi maakte zijn spinner bij het kleine startende bedrijfje Opalio. “Dat had patent op dit spinneridee. Evenals op vlaggen die gemaakt zijn van flexibele beeldschermen.” Hij werkte er zeven maanden aan het prototype. Een Delftse docent tipte hem dat hij daar stage kon lopen. Odabaşi: “Het sloot goed aan bij mijn masteropleiding design for interaction, waarbij de nadruk ligt op de interactie tussen mensen, ontwerp en technologie.”

Het apparaat kan makkelijk geprogrammeerd worden. Odabaşi: “Naast de instelling dat de interne computer klanten die vaak langskomen herkent en een op hen toegespitste boodschap vertoont, zou je hem ook zo kunnen programmeren dat hij stopt met draaien wanneer er iemand in de buurt komt. De SpinnXS is namelijk voorzien van sensoren die alle bewegingen in de buurt detecteren. En het is nog maar een kwestie van tijd voordat het apparaat ook praat. Daarvoor hoeven alleen nog maar speakers toegevoegd te worden en wat extra software.”

Opalio is druk in gesprek met bedrijven om het paneel te verkopen en heeft Odabaşi gevraagd het prototype verder bij het bedrijf uit te werken. “Vorige week vrijdag, tijdens mijn afstudeerpresentatie, las ik in de krant dat het kabinet overweegt om buitenlanders eerder een visum te geven om hier te werken. Wat een timing hè?”

De onlangs afgestudeerde IO’er Kerem Odabaşi met zijn uitvinding, de ‘SpinnXS’. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)