‘Instellingsplan moet opnieuw’

Het instellingsplan van de TU voldoet niet en moet daarom opnieuw, vinden studenten- en ondernemingsraad. Studenten en personeel hebben grote bezwaren tegen het instellingsplan dat is opgesteld door het college van bestuur.

Het tweejaarlijkse instellingsplan is het belangrijkste beleidsdocument waarover beide raden mogen meepraten. Het bevat voornemens op het gebied van onderwijs, onderzoek, personeelsbeleid, financiën, huisvesting en informatisering.

,,We missen hierin toetsbare doelstellingen”, verklaarde or-lid IJsbrand Haagsma namens een werkgroep van beide raden. Hij beoordeelde de voornemens van het college in het nieuwe instellingsplan als ’te weinig concreet’, met name op het gebied van onderzoek en personeelsbeleid. ,,Te vaak wordt verwezen naar nota’s en rapporten waarover de raadsleden geen zeggenschap hebben” aldus Haagsma. ,,Bovendien ontbreken de bijbehorende tijdpaden en de relatie met de financiën”.

De ambitie om tot de top vijf van ’s wereld beste technische universiteiten te horen, kan wel op waardering van de raadsleden rekenen. Haagsma: ,,Maar wat kost het om tot die top vijf te behoren? Dat lees ik niet in het plan. We willen graag tussen maatregelen kunnen kiezen, als straks blijkt dat niet alles betaalbaar is.”

De conclusie van or en sr was duidelijk: het college moet met een nieuw, concreter en inhoudsvoller instellingsplan komen. Deze eis wordt vanmiddag als gezamenlijk standpunt naar voren gebracht tijdens de vergadering met het college van bestuur. Kleine wijzigingen zouden niet voldoende zijn om aan de kritiekpunten tegemoet te komen. ,,Dan zijn we nog dagen bezig”, meende Marc Numann van de studentenraad. ,,We moeten niet doorbouwen op de fundamenten van het huidige plan. Daarvoor is het te krakkemikkig.”
Hans Ariëns

Studenten en personeel hebben grote bezwaren tegen het instellingsplan dat is opgesteld door het college van bestuur. In het vooroverleg voor de gezamenlijke vergadering van personeel, studenten en college uitten de studentenraad (sr) en de ondernemingsraad (or) afgelopen maandag scherpe kritiek op het beleidsstuk.

Hans Ariëns