Instellingsplan belooft betere begeleiding studenten

Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar het onderwijsaanbod op de TU Delft, verdere stroomlijning van de studentbegeleiding en nieuwe uitdagingen voor getalenteerde studenten. Dat zijn enkele plannen en ontwikkelingen uit het aangepaste Instellingsplan 2007-2010.

Het College van Bestuur heeft het plan bijgesteld vanwege de ‘dalende overheidsfinanciering’ en de recessie. Voor 2005 was de omvang van de eerste geldstroom 369 miljoen euro, in 2009 was die 345 miljoen euro. “De komende jaren wordt rekening gehouden met een verdere daling van de overheidsfinanciering”, aldus het cvb. Dat noopt tot andere prioriteiten op de gebieden onderwijs, onderzoek, kennisvalorisatie en organisatie.
Volgens het geactualiseerde plan krijgt onderwijs meer aandacht bij de werving, selectie en loopbaanontwikkeling van wetenschappelijk personeel. Ook verbetert de overstap van talentvolle hbo’ers naar TU-opleidingen. Daarnaast moet de voorlichting aan studenten over kansen en risico’s verbeteren. Verder zijn er initiatieven op het gebied van student- en docenttevredenheid, digitale dienstverlening en kwaliteit en kwantiteit van de studieruimten.
Op het gebied van onderzoek moeten de Delft Research Initiatives (DRI’s) de TU Delft sterker profileren als toonaangevend onderzoekscentrum dat oplossingen biedt voor maatschappelijke vraagstukken. De DRI’s richten zich daarom op vier herkenbare thema’s: energie, gezondheid, leefomgeving en infrastructuur/mobiliteit. Daarnaast komt er dit voorjaar een platform dat een meerjarenplan 2009-2010 moet maken voor het thema Design & Engineering, dat de DRI’s verbindt. Doel is meer erkenning van D&E in de academische wereld en bij maatschappelijke organisaties. Onderzocht wordt of een aan de DRI’s gekoppeld Fellowship Fund TU Delft bijdraagt aan betere onderzoekssamenwerking met andere universiteiten. Verder wil het cvb de promotietrajecten verbeteren, onder meer door talentmanagement van promovendi, het aantrekkelijker maken van een loopbaan in de technische wetenschappen en ontwikkeling van een TU-brede code of practice.
Om de TU-kennis beter te exploiteren, komt er nog dit jaar een technologie marktagenda. Andere initiatieven zijn oprichting van een TU Delft-holding Delft Enterprise, ontwikkeling van een Industrial Liaison Program en een postdoctorale opleiding industrial ecology. Ook wordt samenwerking met het MKB en de tuinbouw versterkt en de band met startende en groeiende ondernemers aangehaald via onder meer uitbouw van Science Port Holland en inrichting van entrepreneurships labs.
Wat betreft de organisatie staan 2009 en 2010 onder meer in het teken van het ‘herijken van het TU-brede financieel-economische beleid en de instrumenten’. Extra aandacht is er voor de financiële en organisatorische toekomst van civiel en de nieuwe huisvesting van bouwkunde. Andere maatregelen zijn een trainingsprogramma voor wetenschappers en ondersteunende staf gericht op het schrijven en indienen van kansrijke projecten en het beter afstemmen van onderzoeksondersteuning op de vraag. Op personeelsgebied is onder meer aandacht voor talentmanagement en loopbaanontwikkeling en oprichting van een International Office for Staff. Ook komen er betere voorzieningen in het Mekelpark zoals kleine winkels en studentenhuisvesting.

Anton Naruta, eerstejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, Rusland.

Nederlanders maken rare geluiden als ze praten, vindt Anton Naruta: “Ja, tóggg, kch, pssss, jájá, ha, trrr.” Tijdens zijn verblijf hier ontdekte hij verder dat boeken en films áltijd over de Tweede Wereldoorlog of over seks gaan. Of over de Tweede Wereldoorlog én seks. Waar ze in Rusland over gaan? “Over het leven.” Het politiegedrag verschilt eveneens. “In Rusland geef je een agent vijftig roebel en kun je weer gaan. In Nederland draai je
meteen de bak in als je wat gestolen hebt.” Als je ID in orde is bij een controle, laten ze je gaan. Dat gaat in Rusland anders, getuige deze mop: “Een agent vraagt een automobilist naar zijn rijbewijs. In orde. Naar zijn paspoort. In orde. Hij ziet een cd-speler in de auto en laat de bestuurder een muziekje opzetten. De agent gaat dansen en zegt: Ik dans voor je, dus je moet mij betalen.”
En dan het rookverbod. “Fransen en Duitsers zeuren niet, maar roken gewoon door. Of ze bouwen een apart rokershoekje. In Nederland blijven ze alleen zeiken: we mogen niet roken.” En het is hier duur. “Een rijbewijs kost tweeduizend euro, in Rusland hoogstens tweehonderd. Parkeren is daar gratis. En o ja, de trappen in Nederland zijn veel te steil. Je moet veel te veel kleine stapjes maken.”