Inschrijfgeld voor internationale studenten

Internationale studenten moeten bij aanmelding voor een opleiding aan de TU Delft een application fee van 50 euro gaan betalen. De universiteit hoopt hiermee studenten te ontmoedigen zich bij meerdere instellingen in te schrijven.

Het aantal vooraanmeldingen van internationale studenten stijgt al jaren. In 2004 schreven zich 1199 studenten in, in 2009 2849 en voor 2010 staat de teller al op 3100. En dat ondanks hogere cijfer-eisen, strengere taaltoetsen en strakkere deadlines. Uiteindelijk kwamen er zes jaar geleden 280 buitenlandse studenten naar de TU en in 2009 592. De balans wordt dus schever.
Volgens Elco van Noort, hoofd van het international office van de TU, moest er nu iets gebeuren. “Het aantal aanmeldingen is door de tijd gigantisch gegroeid. Om daar serieus tijd aan te kunnen besteden moet de verhouding in balans blijven. Met verdergaande digitalisering is het makkelijker om je bij meerdere instellingen aan te melden. Meerdere keren hoorden we van studenten die zich bij meer dan twintig instellingen aanmeldden.”
Uit een onderzoek van de TU in 2009 blijkt verder dat ruim tachtig procent van de studenten die in Delft waren toegelaten, maar die toch wegbleven, zich ook bij andere instellingen had gemeld. En uit een recente vergelijking van de inschrijvingsgegevens met de TU Eindhoven komt een overlap van ruim zeshonderd studenten.
De application fee van 50 euro moet studenten ontmoedigen zich overal maar aan te melden. “Doel was een lage drempel op te werpen om mensen die serieus in Delft willen studeren zo min mogelijk lastig te vallen en anderen te ontmoedigen”, aldus Van Noort.
Het international office en de faculteiten komen anders om in het werk. “Van de 3100 personen die zich aanmelden, moeten de dossiers beoordeeld worden.Het ordenen en scannen van die dossiers, het maken van een advies, het gemotiveerd nemen van een beslissing en het informeren van de student kost meer dan twee uur per dossier”, aldus Van Noort.
De application fee wordt per 1 november ingevoerd en geldt jaarlijks voor de periode 1 november tot 1 april. De universiteit hoopt daarmee te stimuleren dat studenten zich in september of oktober al aanmelden.
De TU Delft is niet de eerste Nederlandse universiteit die overgaat tot deze maatregel. Leiden, Utrecht en Nijmegen gingen al voor. In het buitenland is een application fee normaal.

Recommended reading in American Scientist The power of sound

Uit een onderzoek van de TU in 2009 blijkt verder dat ruim tachtig procent van de studenten die in Delft waren toegelaten, maar die toch wegbleven, zich ook bij andere instellingen hadden gemeld. En uit een recente vergelijking met de inschrijfgegevens van de TU Eindhoven komt een overlap van ruim zeshonderd studenten naar voren.
Het inschrijfgeld wordt per 1 november ingevoerd en geldt jaarlijks voor de periode 1 november tot 1 april. De universiteit hoopt daarmee te stimuleren dat studenten zich in september of oktober al aanmelden.