Inpakken en wegwezen

De Poptahof gaat ingrijpend op de schop. Eind september is de bijna lege Gruttoflat in de Poptahof het toneel van slopers én de kunstenaars van ‘De Metamorfosen’.

Het zal je maar gebeuren: terwijl je zelf je huis uitmoet, wordt de leegstaande woning van je buren beplakt met repen krantenpapier. Vreemd, maar voor de bewoners van de Gruttoflat is het de dagelijkse praktijk. Binnen drie weken moet iedereen de hoge, vervallen flat uit. Maar voordat het zover is, worden de lege woningen omgetoverd tot kunstobjecten.

“Sommige bewoners vinden het heel gek wat ik doe”, zegt kunstenares Esther Blaak, terwijl ze een stopcontact met krantenpapier beplakt. “Vroeger woonden hier mensen, en nu zien mijn buren mij druk in de weer met kranten. Het ziet er vast heel bezopen uit. Voor mensen die binnenkort moeten verhuizen, moet het wrang zijn om mij bezig te zien.”

Toch illustreert Blaak met haar werk ‘Inpakken en wegwezen’ precies wat de bewoners van de Poptahof de komende jaren te wachten staat. Het kunstenaarsproject ‘De Metamorfosen’ staat voor het begin van vijftien jaar sloop en opbouw van de wijk.

“Wij staan stil bij dat er wordt gesloopt, maar ook bij het feit dat er weer iets nieuws wordt opgebouwd. Met ons project willen we de bewoners laten zien dat ze er ook echt iets van hun wijk moeten maken. Door middel van onze kunst willen wij de mensen bij de wijk en bij elkaar betrekken”, zegt de net afgestudeerde industrieel ontwerpster Marlies de Koning.

Ze werkt sinds kort voor amateur-podiumkunstenaarsorganisatie De Nieuwe Amateur, die het project samen met De Delftse Komedie organiseert. Of het lukt om bewoners te veranderen, weet De Koning niet. “Zo’n sloopproject met kunstenaars is nog niet eerder gedaan, dus voor ons is dat ook spannend. Ik ben bij Industrieel Ontwerpen afgestudeerd op innovatiemanagement. Daarbij kijk je ook naar nieuwe structuren. En je begeleidt creatieve processen. In die zin is dit werk niet heel anders.”

Sinds De Koning met haar collega’s bezig is in de wijk, komen kinderen spelen in het vervallen gebouwtje. Hun ouders koken pittige Antilliaanse maaltijden voor de kunstenaarsploeg of timmeren mee aan het decor van toneelstukken. Aan het eind van de maand resulteren al deze inspanningen in een vierdaags ‘sloopfestival’.

De laatste vier dagen dat de bewoners in hun appartement mogen blijven, worden ‘gevierd en beweend’ met het openstellen van de kunstenaarswoningen. Tussen het puin voert De Delftse Komedie het toneelstuk ‘Orpheus en Eurydice’ op. “Orpheus zoekt zijn geliefde Eurydice in de onderwereld, en in ons geval is die onderwereld natuurlijk De Grutto”, zegt De Koning.

Maar ondanks alle goede bedoelingen zitten veel bewoners niet op de kunstprojecten te wachten. Esther Blaak praat nooit met haar buren over haar werk. “We babbelen alleen over het feit dat ze moeten vertrekken. De drempel naar mijn werk is blijkbaar te groot, helaas.”

Het project van Poptahofbewoner Masina Alberto is wel een succes. Ze heeft van haar ‘geadopteerde’ appartement een feestruimte gemaakt, waar ze kindersalsa en bingo-avonden organiseert. “Ik weet zeker dat de kinderen gaan zeuren als we hier uit moeten: ‘Tante, wanneer komt er weer een disco?’ Eerder was er geen plek voor een kinderdisco in de Poptahof. Ik zou het ontzettend jammer voor die kinderen vinden, als dit appartement straks weg is”, aldus Alberto.

‘De Metamorfosen van de Poptahof’, 28 september tot en met 1 oktober in en rond de flat ‘De Grutto’, beter bekend als de blauwe flat aan Poptahof Zuid. Meedoen aan het project kan nog, elke dag komen appartementen vrij. Bel met (06)46067997 of e-mail marlies@denieuweamateur.nl.

www.demetamorfosen.nl

‘Inpakken en wegwezen’ is een van de vele projecten in de Poptahof. (Foto: De Nieuwe Amateur)

www.demetamorfosen.nl