Innovatieprijs voor zwaardvechter

Maarten Kamphuis is dinsdag tot winnaar uitgeroepen van de Nationale Sport Innovatie Prijs (NSIP). Zijn ontwerp voor een veilig stalen zwaard was een van de vijf genomineerde inzendingen.

De NSIP is een initiatief van de stichting Sports and Technology en InnoSportNL, bedoeld om innovatie en creativiteit in de sport aan te moedigen en te belonen. De prijs voor het beste idee van het jaar in de top- of breedtesport werd voor de derde keer uitgereikt.

Bobsleeproject
De vierkoppige jury, onder voorzitterschap van rector magnificus van de TU Delft Karel Luyben, verkoos het ontwerp van Kamphuis boven onder meer een bobsleeproject, een vrijwilligersproject en een innovatieve EHBO-koffer. De bekendmaking vond plaats tijdens het Sport, Wetenschap en Technologie Congres 2010 in het auditorium van de TU/Eindhoven.

Stootranden
Kamphuis, fanatiek beoefenaar van de sport Europees zwaardvechten, studeerde in april aan de faculteit Industrieel Ontwerpen af op het ontwerp van een veilig stalen zwaard met rubberen stootranden. Hij richtte ook een eigen bedrijf op.

Onvergelijkbaar
Waarom de jury uitgerekend voor zijn ontwerp koos, weet de winnaar niet goed. “Ik heb veel vertrouwen in mijn product, maar de vijf nominaties waren zo uiteenlopend van aard, dat ze eigenlijk onvergelijkbaar waren. Het ging uiteindelijk tussen mij en de laser-trainer. Ik vermoed dat de vraag ‘wie heeft het meest aan de prijs’ de doorslag heeft gegeven. Ik ben een klein bedrijf.” Judoka Mark Huizinga had de eer om de enveloppe te openen met de winnende naam daarin. “Het was een onwijs mooi moment”, aldus Kamphuis.

Hulp bij bedrijf
De prijs bestaat uit een geldbedrag van vijfduizend euro plus de hulp van experts bij de verdere opzet van zijn bedrijf. “Zij kunnen mij in gesprekken helpen om het product succesvol op de markt te zetten. Na mijn afstuderen heb ik het ontwerp verder uitgewerkt via computermodellen en daarna nieuwe prototypes gemaakt. Nu is het tijd om de website op te zetten.”

Was er genoeg aandacht voor jullie ideeën?
Joost: “Ik denk dat het feit dat minister Cramer ons rapport in ontvangst nam en in elk geval de samenvatting gelezen had, wel positief is. Ze gaf een reactie op basis van de aantekeningen in de samenvatting van ons rapport.”
Remco: “Ik vond het wel leuk dat Hugo Brouwer, directeur Energietransitie, vertelde dat hij naar aanleiding van het rapport een team gaat samenstellen dat anderhalve maand de tijd neemt om te kijken wat het met onze aanbevelingen kan doen.”

Dan hebben jullie aandacht op het hoogste niveau. Dat is al niet slecht. Jullie zijn er drie maanden mee bezig geweest. Dat heeft geleid tot een rapport met 22 aanbevelingen. Voor elk van jullie: welke uit de lijst heeft de meeste kans?
Joost: “Een van de oplossingen waar mijn groep mee bezig is geweest, is de introductie van een groen loyaliteitsprogramma, ‘groene airmiles’ zeg maar. We willen groen gedrag belonen, zowel in de supermarkt, maar misschien ook wel voor het reizen in de trein.”
Remco: “Uit mijn eigen groep vind ik het doorlichten van subsidieprocessen met de Lean-methodiek belangrijk. Daardoor kunnen subsidieaanvragen veel sneller afgehandeld worden. Een ambtenaar uit Emmen wist zo een wachttijd van acht maanden terug te brengen tot anderhalf uur. Een andere procedure ging van vier maanden naar drie dagen.”

Tot zover het resultaat. Hoe beviel het proces – met 21 jonge academici drie maanden lang zo intensief samenwerken?
Remco: “Fantastisch. Heel erg intensief. Hele lange dagen en ook alleen maar denktank. Tot middernacht, slapen en dan weer verder. En dat drie maanden lang.”

Waar vond dat plaats?
Joost: “Op het science centrum van de Universiteit van Amsterdam, de beta-faculteit daar.”

De UvA is ook partner van de Denktank, de TU nog niet. Hoeveel Delftenaren deden eraan mee dit jaar?
Remco: “Zeven, waarvan vier afgestudeerden en één promovendus.”

Vanwaar zoveel Delftenaren?
Joost: “Ik denk dat het met het onderwerp te maken heeft. Energietransitie spreekt ingenieurs aan. Vorige denktanks hadden met thema’s als jongeren en gezonde levensstijl iets minder aantrekkingskracht.”

Hoe kun je eraan meedoen?
Joost: “Je stuurt een sollicitatiebrief en een cv.”
Remco: “Er waren meer dan tweehonderd aanmeldingen, waarvan er uiteindelijk 21 werden geselecteerd. Een stuk of tachtig sollicitanten krijgen een gesprek, dan komt er een tweede selectieronde met een test hoe je in een team functioneert. Ze willen geen twintig dominante kapiteintjes hebben, want dat gaat botsen.”
Joost: “Dat maakt het team ook uniek, dat iedereen op zoek is naar samenwerking. Natuurlijk waren er ook momenten van wrijving, maar zonder schuring geen glans.”

www.nationale-denktank.nl

Bobsleeproject