Innovatie tegen lerarentekort

Driekwart van de leraren in het voortgezet onderwijs gaat de komende tien jaar met pensioen of keert het lesgeven de rug toe. Tijd voor een oplossing. Het project InnovatieImpuls Onderwijs heeft een aantal vernieuwende ideeën opgeleverd.

Scholen konden voor het project zelf ideeën inbrengen. Uit de 44 inzendingen werden vorige week zeven winnaars geselecteerd. Meest gehoorde oplossing: meer doen met computers.

Door te werken met videolessen zouden scholen minder docenten nodig kunnen hebben. Ook zou onderwijs anders georganiseerd kunnen worden, zonder de klassen zoals we die nu kennen. Als docenten digitaal leren optimaal benutten, zouden ze grotere groepen leerlingen kunnen begeleiden.

Demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt is positief over de ideeën die zijn aangedragen. “Ze laten zien dat je digitale programma’s heel goed kunt inzetten om de traditionele leermethoden te ondersteunen en dat je het onderwijs anders kunt organiseren.”

Scholen kunnen zich inschrijven om te experimenteren met een van de winnende concepten. Er is twintig miljoen euro beschikbaar om te onderzoeken wat de effecten zijn van de vernieuwende ideeën op het lerarentekort.

Aan: Linda Giesselink (20, IO)
Ontvangen:
19 juni 12:01
Van:
Adriaan Zondag (aka ‘Adje)’

Hé mensen echt heel lelijk maar lig nog steeds kotsend op de bank :s ik ben er volgende week vrijdag dus sowieso! Veel plezier wel vanavond x

Vrijdagmiddag is Linda, secretaris van i.d.-Kafee, nog druk bezig met het regelen van de laatste van totaal 84 tappers die nodig zijn voor het IO Festival die avond. “Mensen zeggen af omdat hun bardienst te laat is, ze moeten roeien of ziek zijn.” Dat een van haar tappers kotsend op de bank ligt, heeft overigens niks met het i.d.-Kafee te maken. “Hij is echt ziek, hoor!” aldus Linda.

Pas op wat je sms’t want Delta kijkt mee!