‘Innovatie overlaten aan de markt’

Je moet innovatie vooral aan de markt overlaten. De overheid moet geen speerpunten aanwijzen als ict en life science, maar innovatie stimuleren met algemene belastingvoordelen.

/strong>

Met die standpunten keert een ongebruikelijke kamermeerderheid van PvdA, VVD en GroenLinks zich tegen het innovatiebeleid van de regering en het Innovatieplatform.

PvdA-kamerlid Martijn van Dam pleitte in een debat voor een aantrekkelijker fiscaal klimaat voor innovaties. “Dat helpt bij grote ondernemingen die moeten beslissen over vestiging in Nederland. En het kan starters door een moeilijke periode helpen. Geen ondoorzichtig subsidiewoud, maar een duidelijke fiscale regeling.” Universiteiten zouden via de derde geldstroom kunnen profiteren, als bedrijven fiscaal aantrekkelijk onderzoek kunnen inkopen.

Van Dam noemde een paar voorbeelden uit het buitenland. In Frankrijk betaalt een startende, innovatieve onderneming drie jaar geen vennootschapsbelasting. Ook in Canada en VS bestaan forse belastingkortingen voor innovatieve ondernemingen.

Volgens Boris Dittrich van D66 heeft de Oeso aangegeven dat de mix van fiscale maatregelen en subsidies Nederland in vergelijking met andere landen juist aantrekkelijk maakt. Fiscale maatregelen hebben volgens Dittrich als nadeel dat die gerichte steun bemoeilijken. Maar volgens PvdA, VVD en GroenLinks moet de overheid dat niet willen, en gewoon de markt zijn werk laten doen.

Zijn betoog leverde Van Dam het verwijt op van minister Brinkhorst van Economische zaken dat Den Uyl zich in zijn graf zou omdraaien. Het jonge PvdA-kamerlid noemt die reactie achteraf ‘arrogant’ en een ‘open deur’. “Brinkhorst ontwijkt de discussie over de inhoud.” Van Dam verklaart dat uit een mogelijke competentiekwestie: “Misschien wil EZ voorkomen dat het innovatiebeleid zo naar het ministerie van financiën verhuist.”

De PvdA schat dat door het afschaffen van bestaande subsidies, zoals voor export, ongeveer 400 miljoen zou vrijkomen voor fiscale stimulering van innovatie. Ook denkt de partij aan uitbreiding van de succesvolle technologische topinstituten of investeren in kenniscampussen.