Inloopwerkplaats 3mE biedt meer

Crisis levert soms winst op. Dat concludeert eerstejaarscoördinator Ton Valk van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

De faculteit hield tot dit collegejaar met Industrieel Ontwerpen (IO) het practicum modelbouw en bewerkingen (PMB) in de lucht. Onder meer vanwege de bezuinigingen werd besloten die bij IO ondergebrachte voorziening te ontmantelen. De vervangende oplossing is volgens Valk op meerdere fronten een vooruitgang. Er zijn met ingang van het derde kwartaal drie nieuwe of verbeterde practicumruimten. Daarnaast is 3mE er in onderwijskundig opzicht op vooruitgegaan, meent Valk. De kosten zijn grofweg gehalveerd tot 400 duizend euro.

Valk is het meest opgetogen over de inloopwerkplaats en de daaraan gekoppelde samenwerking met Regionale Opleidings Centra (ROC), scholen voor mbo. Die combinatie blijkt meer te zijn dan een vervanging van de faciliteiten die het PMB bood. “Voor de ontwerpwedstrijd in het laatste deel van het eerste jaar moeten onze studenten in het practicum vervaardigings- en bewerkingstechnieken leren als frezen, draaien en dergelijke. Dat kunnen ze nu leren in de inloopwerkplaats en in de ROC’s.”

Dankzij die samenwerking kunnen de TU-studenten meer verschillende technieken oefenen, zoals 3D-prototyping. “Maar er zit ook een onderwijskundig aspect aan”, zegt Valk. “We willen dat de ontwerpers, onze studenten, samenwerken met de makers, de mbo’ers. De maker kan van de ontwerper leren om buiten de normale oplossingen te denken en de ontwerper kan van de maker leren wat praktische mogelijk- en onmogelijkheden zijn.” Die kruisbestuiving is een onverwachte verrijking. “En je brengt culturen samen op grond van hun gezamenlijke vakgebied, de techniek.” Een andere verrijking vindt Valk het aan de nieuwe opzet gekoppelde individuele inschrijfsysteem voor studenten. “Het geeft studenten de mogelijkheid te kiezen welke drie technieken ze willen volgen en wanneer.”

Behalve de inloopwerkplaats heeft 3mE sinds het derde kwartaal een nieuwe assemblagewerkplaats. Die vervangt faciliteiten die 3mE bij IO had. Daarnaast heeft de faculteit de lasfaciliteiten bij materiaalkunde verdubbeld. Nu kunnen acht studenten tegelijk lassen.

Relax!
Voordat je begint met opruimen: relax. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Begin niet meteen aan een megaklus, want dat blijft meestal toch alleen bij plannen, of ontaardt in gigantische frustratie omdat het je veel meer tijd kost dan je van plan was. Mest alleen je onderbroekenla uit, of één keukenkastje. Ipod met een lekker muziekje aan en chill: morgen weer een dag.

De zak
Altijd effectief: grijp een vuilniszak en loop je kamer eens kritisch door. Kom op, die collegeaantekeningen van twee jaar geleden kunnen nu toch wel eens weg? Stop pas als de zak vol is. En een vuistregel die je nooit mag vergeten: gooi voor alles wat je koopt, ook iets weg. Kijk, dat ruimt lekker op.

Klerenzooi
Tja, die kledingkast… Het zou al heel wat zijn als die eeuwige berg was eens verdween. En die kaarsrechte stapeltjes uit de tijd dat je nog bij je ouders woonde? Dat hoef je niet eens te proberen. Hoe schep je dan toch nog orde in die enorme prop kleren? Simpel: maak er drie bergen van! (Stapeltjes zijn natuurlijk nog beter.) Eén met spullen die je vaak draagt, eentje met twijfelgevallen – al máánden niet aan gehad maar nog wel erg leuk – en één berg met kleding die meteen weg kan. Loop na een paar maanden de tweede berg nog eens door, wedden dat je het gros alsnog kunt dumpen?

Papier hier
O jee, alweer een aanmaning. En die telefoonrekening had je toch al betaald? Zie jij door al die losse papieren ook het bos niet meer? Stapelen maar weer! Geef ze namen: ‘belangrijk’, ‘weg’, ‘afgehandeld’ of ‘nog betalen’ bijvoorbeeld. Enne, laat die stapels niet zo hoog worden dat je daar geen wijs meer uit wordt; berg wat je hebt afgehandeld op in bijbehorende mappen.

Pictogrammen
Alles opgeruimd en geordend, maar zit je nog met een berg losse rommel? Box it! Koop wat plastic dozen met deksel en sorteer daar je spullen in. Maak een polaroidfoto van de inhoud, plak die op de voorkant en in de kast ermee. Als je nú nog iets kwijt bent…

Time’s up!
Een tip voor dagelijks gebruik: zet de kookwekker op vijftien minuten. Binnen die tijd moet je één klus aangepakt hebben. Tijd om? Tijd voor een nieuwe klus.

Waarom moeilijk doen
… als het makkelijk kan? Zorg voor dichte kasten, dan zie je de zooi tenminste niet. Maar laat je niet verleiden: ze maken het natuurlijk wel makkelijk om rommel weg te proppen en er nooit meer naar te kijken. Zorg verder voor een vaste plek voor spullen die je altijd nodig hebt: je telefoon, sleutels, je bril… En ja, alsof je je moeder hoort praten, maar het is echt waar: wees af en toe streng voor jezelf. Dwing jezelf om elke avond even op te ruimen; een was te draaien of ten minste de vaat te doen. En bekijk het van de positieve kant: daarna kun je met een opgeruimd hoofd onderuit met een welverdiend biertje.