Wetenschap

Ingenieurs ondersteunen transitie na lockdown

Na virologen en epidemiologen zijn nu experts nodig op gebied van data, mobiliteit en gedrag voor de transitie van lockdown naar een nieuw normaal. De TU bundelt haar kennis.

(Foto: Pixabay)

Het was een bottom-up initiatief, benadrukt prof.ir. Deborah Nas (Industrieel Ontwerpen). Onderzoekers van diverse faculteiten zochten manieren om vanuit hun expertise bij te dragen aan de bestrijding van het coronavirus. Hoogleraar telecomnetwerken Piet Van Mieghem (faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica) heeft een model ontwikkeld voor de simulatie van de verspreiding van virussen in netwerken. Bij Civiele Techniek en Geowetenschappen werken experts aan mobiliteit, verkeersstromen en openbaar vervoer. Onderzoekers van Techniek, Bestuur en Management hebben aandacht voor de maatschappelijke gevolgen van datagebruik, en bij Industrieel Ontwerpen  kijken onderzoekers naar hoe mensen met technologie omgaan, en of ze er überhaupt aan willen beginnen.

‘Nu ontstaat behoefte aan technische expertise’

De nieuwe website COVID-19 presenteert deze Delftse ‘technologie voor de transitiefase’. Onderwerpen omvatten datagebruik bij beleidsondersteuning; opschalen van contactonderzoek met kunstmatige intelligentie; een leefbare omgeving in de anderhalve-metermaatschappij; en ethisch verantwoorde omgang met data en privacy.

Momenteel staan er acht onderzoeksverhalen op de website. Nas verwacht dat het er meer worden naarmate ingenieurs vaker betrokken raken bij maatregelen ter verlichting van de lockdown. Als die lockdown intelligent was, dan geldt dat zeker voor het versoepelen daarvan.

Bij de persconferentie op 19 mei kondigde minister De Jonge een ‘dashboard’ aan dat een overzicht zou bieden over de toestand van corona in Nederland. Dat vraagt om intelligente combinatie van data uit bronnen van verkeersstromen tot bevolkingsonderzoek. Nas: “Tot nu toe laat de overheid zich met name adviseren door virologen en medici. Dat paste bij de crisissituatie. Nu de koers is ingezet naar normalisering van de samenleving, ontstaat er behoefte aan hulpmiddelen om de anderhalvemetersamenleving te faciliteren en aan modellen en data om beleid te toetsen en bij te sturen. Nu ontstaat behoefte aan technische expertise, en ik hoop dat adviesgroepen hun samenstelling daarop zullen aanpassen.”

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl