Ingenieurs en artsen in medisch instituut

De universiteiten en academische medische centra van Delft, Leiden en Rotterdam willen samen de gezondheidszorg verbeteren. Vorige week startten ze het onderzoeksinstituut Health Science and Technology (HST).

Wie over tien jaar een ingewikkelde operatie moet ondergaan, komt van heinde en verre naar de uitmuntende medische faciliteiten in Zuid-Holland. Ondernemingen die zich direct of zijdelings met die medische bedrijvigheid verbinden, bijvoorbeeld hotels voor bezoekers van patiënten, doen goede zaken en er is veel werkgelegenheid in de regio. Dat is het ambitieuze doel van HST, waarvoor vorige week met de laatste handtekening het officiële startsein werd gegeven. De TU Delft gaat hierin samenwerken met de Erasmus Universiteit en het Erasmus Medisch Centrum uit Rotterdam, Universiteit Leiden en het Leids Universitair Medisch Centrum.

Die samenwerking is niet nieuw. “Al dertig jaar werken wij samen met deze instituten”, zegt prof.dr. Ted Young (Technische Natuurwetenschappen). De verbetering is volgens de voorzitter van de taskforce HST dat men niet meer samenwerkt in losse projecten, maar gecoördineerd in één groot instituut. Voor de eerste financiering is 7,7 miljoen euro aangevraagd bij het ministerie van economische zaken en bij de provincie en haar gemeenten. “Nog eens zo’n bedrag hebben we bij elkaar gekregen van industrie en de universiteiten zelf”, aldus Young.

Medici, technologen en wetenschappers combineren hun kennis met als doel de gezondheidszorg te verbeteren. “Het onderzoek beslaat het hele spectrum van de zorg,” zegt Young. “Het begint bij het opsporen van ziektes, bijvoorbeeld bevolkingsonderzoek onder vrouwen naar borstkanker.” Maar technologische ontwikkeling moet ook het stellen van de diagnose, de behandeling, het herstel en eventuele chronische zorg verbeteren.

In tien jaar hoopt het instituut al veel te bereiken. Een zogenaamde patiënt uit de Verenigde Staten geeft in de brochure van HST alvast een idee. Hij komt in 2016 speciaal naar Zuid-Holland voor een diagnose van zijn hartprobleem. En krijgt, zo nodig, in een moeite door een hightech hartoperatie door een klein ingebracht apparaatje. Young vergelijkt het Zuid-Holland van 2016 met de Mayo Clinic in Minnesota. “Dat is een heel dorp waar patiënten van over de hele wereld naartoe komen voor de beste medische zorg. Er werken meer dan veertigduizend mensen en de omzet loopt in de miljarden. Dat willen wij ook in de zuidelijke Randstad, een Medical Delta.” Hij is ervan overtuigd dat die ambitie niet te groot is. “We hebben een unieke concentratie van expertise binnen een straal van twintig kilometer. Door met verschillende disciplines samen te werken, kunnen we veel bereiken.”

Veel faculteiten van de TU Delft ontwikkelen voor de medische wereld interessante technologieën. TNW heeft kennis die helpt om chemotherapie tegen kanker beter te richten op de ‘zieke’ cellen. Stromingsleer van de faculteit 3mE is ook toepasbaar op bloedstromen. En bij Industrieel Ontwerpen kunnen ergonomische en efficiënte operatiekamers ontworpen worden.

www.hstresearch.nl

www.hstresearch.nl