Infrastructuurplanning en informatica verdwijnen

Het management van de faculteit Citg stelt in zijn ‘onderzoeksportfolio’ voor om zes van haar programma’s te beëindigen.De onderzoeksprogramma’s van de secties civieltechnische informatica en infrastructuurplanning worden volledig beëindigd, vier andere programma’s verdwijnen deels of onder voorwaarden.

De faculteit hoopt hiermee op termijn een bezuiniging van drie tot vier miljoen euro te bereiken. Twee miljoen euro daarvan moet het bestaande gat in de begroting van Citg vullen. De rest is vanwege de universiteitsbrede terugloop in inkomsten en de tekorten van andere faculteiten.

De decaan denkt dat er geen ontslagen zullen vallen, maar sluit dit ook niet uit. Mede daarom praten de decaan en de vertegenwoordigers van het personeel in de onderdeelscommissie nadrukkelijk van een ‘organisatieontwikkeling’ in plaats van een ‘reorganisatie’. Naast natuurlijk verloop worden mensen gestimuleerd werk elders te vinden, mogelijk met een vertrekpremie.

Oorspronkelijk had het college van bestuur gevraagd om door het samenstellen van portfolio’s de onderzoekskwaliteit te verbeteren en het onderzoek meer te concentreren. De opdracht was om de beste tachtig procent van het onderzoek te verstevigen met de fondsen die vrij zouden komen met het afbouwen van de onderste twintig procent. In november werd echter duidelijk dat de faculteit ook hard moest bezuinigen.

Voor de inhoud van het onderwijs denkt de decaan, prof.ir. Cor van Kruijsdijk, dat er geen ‘onoverkomelijke problemen’ zullen ontstaan. Het lot van de masters die zijn verbonden aan de beëindigde programma’s is uiterst onzeker, al benadrukt het management dat dat nog niet bepaald is. Mensen die al een afstudeerrichting gekozen hebben kunnen die in ieder geval allemaal afmaken, zolang ze ‘niet hun twaalfenhalfjarig jubileum op de faculteit plannen’.

De onderzoeksprogramma’s van de secties civieltechnische informatica en infrastructuurplanning worden volledig beëindigd, vier andere programma’s verdwijnen deels of onder voorwaarden. Ondergronds bouwen en ingenieursgeologie worden mogelijk nog in een nieuw thema voortgezet. Geo-informatie en grondbeleid wordt deels elders ondergebracht en van civiele bedrijfskunde mag een ‘kiem’ voorwaardelijk doorgaan. Dat voorstel doet het management van Civiele Techniek en Geowetenschappen aan het college van bestuur.