Informatie op maat voor TU studenten

Op 13 november is de eerste Master Voorlichtingsmiddag voor TU-studenten. De opleidingen presenteren zich bij deze gelegenheid aan hen. De studenten kunnen bij de stands informatie inwinnen over hun mastermogelijkheden.

De huidige studenten zitten nu in de bachelor-masterstructuur. Uit hun kringen kwamen er signalen dat ze behoefte hadden aan meer voorlichting over de masters. Onder de studenten leefden er twee belangrijke vragen. De eerste was: met welke bachelor kan ik naar welke master? En: wat heeft een specifieke masteropleiding mij te bieden?

De vraag ‘Wie kan naar waar?’ wordt beantwoord door de doorstroommatrix van de TU-internetsite. Dit was een initiatief van de studentenraadfractie Oras. In een oogopslag kunnen studenten in de matrix zien of ze direct kunnen doorstromen, een schakelprogramma moeten volgen of een bepaalde masteropleiding maar uit hun hoofd moeten zetten. Niek Graafland, beleidsmedewerker bij Ooit (onderwijs, onderzoek, internationalisering en technologie) is tevreden over deze matrix. Ondertussen is met de drie TU’s gezamenlijk de matrix geactualiseerd. ,,De bama-structuur is redelijk nieuw, dus alles is nog in beweging. Faculteiten zijn nu bezig om binnen de bachelors zogenaamde minors te ontwikkelen. Hiermee kan een student technische natuurkunde direct instromen in een masteropleiding van bijvoorbeeld elektrotechniek in Twente, Eindhoven of Delft. In de nieuwe matrix staat voor alle opleidingen van de drie TU’s welke bachelors toegang bieden en wat niet mogelijk is. De minoropties zijn hierin ook opgenomen.”

Wat een master te bieden heeft, kan een student te weten komen op de Master Voorlichtingsmiddag op 13 november. De masteropleidingen presenteren zich aan de studenten in de aula. Ron de Koning, werkzaam bij de directie Marketing en Communicatie, is één van de organisatoren van de middag. ,,Wij hebben in april al een voorlichtingsmiddag gehad voor studenten van andere universiteiten en het hbo. Er bleek onder Delftse studenten veel behoefte te zijn aan informatie – specifiek op hen gericht – over de masters. We hebben daarom besloten om speciaal voor onze studenten op één plaats en één moment alle opleidingen bij elkaar te brengen.”

Op 13 november zal een aantal masters een presentatie geven van ongeveer twintig minuten. Daarnaast staan in de foyer stands van alle masteropleidingen waar studenten aan andere studenten en/of studieadviseurs vragen kunnen stellen. ,,Een deel van de masters staat open voor bachelors van de andere studierichtingen. Voor de instroming is vereist dat er een aantal keuzevakken wordt gevolgd. Het is voor tweedejaars zinvol om zich alvast te oriënteren welke keuzevakken zij nodig hebben voor de masters die zij overwegen. Op internet kun je via de matrix natuurlijk ook aan veel van deze informatie komen. Het voordeel van deze middag is echter dat je bij de stands informatie ‘op maat’ – toegesneden op jouw situatie – kan krijgen.”

www.tudelft.nl

www.tudelft/studenten/onderwijs/doorstroommatrixmasters