Industrieel ontwerpen krijgt huismerk

De faculteit Industrieel Ontwerpen krijgt een eigen huismerk, waaronder TU-studenten hun ontwerpen op de markt kunnen brengen.

Industrieel Ontwerpen (IO) presenteert deze week haar eigen huismerk, ‘Blue.’ Uit te spreken als bluedot. “Daarmee kunnen we zelf producten laten fabriceren en op de markt brengen”, aldus docent vormstudie Ger Bruens, bedenker van het merk. “Als het label bestaat, maken de ontwerpers elkaar ook sterk en bekend.”

De naam Blue. is een knipoog naar ‘Reddot’, een prestigieuze internationale ontwerpwedstrijd. En als afkorting staat het voor blue limited university editions. “Limited omdat we beginnen met gelimiteerde oplages. En niet alleen producten, maar ook boeken, cd’s, alles wat je op de markt kunt brengen is welkom. Vandaar het woord editions“, vertelt Bruens. Een commissie van zes studenten gaat het merk Blue. leiden. Bruens blijft betrokken als adviseur.

Bij de introductie van het merk zijn twaalf producten tentoongesteld die mogelijk worden uitgebracht. Daaronder twee schaakspellen, een lamp en een peper- en zoutstel. Het eerste product ligt over ongeveer twee maanden in de TU-shop of in museumwinkels, denkt Bruens. Maar voor het zover is, moet de huismerkcommissie nog veel uitzoeken, bijvoorbeeld de juridische vorm van het merk. Ze benadert nu, met hulp van de TU-shop, mogelijke fabrikanten. “Het schip is te water, nu moet het nog worden afgebouwd”, vergelijkt Bruens. De docent verwacht dat IO-studenten over een paar maanden met hun idee naar Blue. kunnen komen. In de toekomst kunnen ook andere TU-studenten hun ideeën aanbieden. Een ballotagecommissie van docenten beoordeelt de ontwerpen. Als zij groen licht geeft, wordt het proces in gang gezet. Dan wordt bepaald wie het product maakt en hoe, wat de kosten zijn, wat de verkoopprijs is en hoe het wordt verkocht. “Ik wil het koppelen aan ondernemersvakken, want dit is ook interessant voor het onderwijs.”

Bruens bedacht het merk omdat hij veel mooie ontwerpen in een la zag verdwijnen. “We moedigen studenten vaak aan een fabrikant te vinden voor hun product, maar in de praktijk is dat erg moeilijk. Niemand zit op hen te wachten, lijkt het”, aldus Bruens. Grote namen krijgen volgens hem wel een kans, maar beginnende ontwerpers hebben het veel moeilijker.

Anna Ruiter (24), zevendejaars IO en voorzitter van de Blue.-commissie, verwacht veel belangstelling van studenten. “We willen laten zien dat je iets kunt doen met de ontwerpen die je tijdens je studie maakt. En de mogelijkheid dat je ontwerp geproduceerd wordt, vergroot misschien de motivatie om extra goed je best te doen.”

De opbrengsten uit de verkoop van de producten, gaan voor een deel terug naar de universiteit. Ook de ontwerpers worden ervan betaald. De winst investeert Blue. in nieuwe producten.

www.blue.tudelft.nl

www.blue.tudelft.nl