Inductie als oplossing voor ijzel

Door kleine staalvezels in het asfalt op te nemen, is een weg op te warmen met elektromagnetische inductie. “Als je de weg een paar graden voorverwarmt kan ijzel niet eens ontstaan”, aldus asfaltprofessor Erik Schlangen van de TU Delft.

Schlangen ontwikkelde de toplaag met dunne staalvezels als onderdeel van het project zelfhelend asfalt bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Normaal gesproken raken na een paar jaar steentjes los uit het ZOAB, waarna de schade snel groter wordt. Schlangen bedacht de ingesmolten staalvezels als manier om de bitumen plaatselijk te smelten om steentjes opnieuw te binden. De 30 micrometer dunne staalvezels worden opgewarmd door er met een wisselend elektromagnetisch veld overheen te rijden. “Net als een inductiekookplaat, maar dan groter.” Om de bitumen te smelten is een temperatuur van 85 graden nodig. IJzel smelt uiteraard al eerder. In 2011 werd een proefstuk van de A58 tussen Vlissingen en Bergen op Zoom van het vezelhoudende zelfhelende asfalt voorzien.

Inmiddels is Schlangen in overleg met zijn collega Dr. Paul Bauer die bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica aan draadloze laadsystemen voor elektrische auto’s werkt. Contactloos laden is bekend van de elektrische tandenborstel. Met een inductielus op een parkeerplaats kun je op soortgelijke manier contactloos de accu’s van een elektrische auto opladen. Bauer werkt met zijn promovendi aan een elektrische snelweg met ingebouwde inductielussen waardoor je kunt laden onder het rijden. Idealiter komt de elektriciteit van zonnepanelen in de berm.

In de voorstelling van Schlangen en Bauer heeft de weg van de toekomst behalve inductielussen ook ingesmolten staalvezels. Met ijzel op komst kunnen de inductielussen aangezet worden om de weg enkele graden op te warmen zodat er helemaal geen ijzel meer kan ontstaan op de weg.

Voor het opladen van accu’s maakt het systeem gebruik van een andere frequentie zodat er bij het opladen geen energie verloren gaat aan het opwarmen van de weg.