Indiaas rekenwonder geeft demonstratie

Momenteel reist ze door Europa en doet dinsdagmiddag de TU aan.

Devi, een vijftigplusser die haar leeftijd geheim houdt, zal in collegezaal B tussen 14.00 en 16.30 uur een demonstratie van haar kunnen geven. Devi’s optreden wordt georganiseerd door de faculteit Technische Wiksunde en Informatica. Op uitdrukkelijk verzoek van Devi moeten bezoekers pen en papier meenemen.

Devi heeft een ruime staat van dienst. Wiskundeboeken van haar worden in India op scholen gebruikt. Eén van Devi’s wapenfeiten is dat ze zich binnen 28 seconden het Guiness Book of Records inrekende door 7.686.369.774.870 sneller te vermenigvuldigen met 2.465.099.745.779 dan de computer, die het antwoord vele seconden schuldig moest blijven. (H.O.)

Henk Orsel

Ze kan sneller rekenen dan een computer: Shakuntala Devi heet ze, ze komt uit India en ze is dol op cijferreeksen. In eigen land is Devi beroemd om een gave die veel lijkt op dat van het autistische rekenwonder dat Dustin Hoffman in de film Rainman speelde. Momenteel reist ze door Europa en doet dinsdagmiddag de TU aan.

Henk Orsel