‘Ik wil niet alleen maar hoge cijfers halen’

Negentien jaar is hij en ingenieur. Iwein Borm (EWI) voltooide in drie jaar de vijfjarige opleiding media en kennistechnologie, cum laude.

Hoe voelt dat, binnen drie jaar cum laude afgestudeerd zijn?

“Als een goed begin. Ik heb gelukkig niets hoeven opgeven voor mijn studie. Ik ben lid van studentenvereniging Sint Jansbrug, ik fitness vijf keer per week, ik werk vanaf mijn tweede jaar praktisch twintig uur per week als studentassistent en werkte mee aan het Formula Student Racing Team. Als ik steeds met hetzelfde bezig ben, verveel ik me. Mijn afstudeerverslag schrijven vond ik bijvoorbeeld verschrikkelijk. Gelukkig is het me gelukt het binnen een maand af te krijgen.”

Waar gaat je afstuderen over?

“Ik heb een voetbalsimulator gemaakt voor onderwijs over en onderzoek naar kunstmatige intelligentie. Studenten hebben hem in een project al gebruikt. Ze moesten een team ‘creëren’ dat met intelligent gedrag, onder andere overspelen, mijn team verslaat.”

Is het wel leuk om bij jou in een studiegroep te zitten?

“Natuurlijk wel. Het is absoluut niet zo dat ik de hele kar trek of dat ik alleen maar hoge cijfers wil halen. Die cijfers gingen me pas interesseren toen ik doorhad dat ik cum laude moest afstuderen om naar Harvard te kunnen.”

Je wilt naar Harvard?

“Ja, ik ben nu bezig met de toelating voor een master of business administration (MBA) voor volgend jaar. Op de faculteit willen ze dat ik een promotieonderzoek ga doen, maar daar komt geen werkend product uit waar de maatschappij iets aan heeft. Tijdens je MBA leer je veel over bijvoorbeeld economie en rechten. Zo kun je niet alleen iets maken, maar het ook verkopen.

Tot ik daar begin wil ik hier meer leren, onder andere over internationaal recht. Ik heb de boeken al in huis. En komend half jaar ben ik bezig met het voorbereiden op de prestigieuze Harvard National Model United Nations, waar de Verenigde Naties worden nagespeeld. Eerder werd ik best delegate in Den Haag.”

Op Harvard is iedereen meer dan tien jaar ouder. Voel je je daar goed tussen?

“Ja hoor. En denk je dat ik me goed voel bij mensen van mijn eigen leeftijd? Die willen vooral feesten. Ik heb dat in mijn studententijd al gedaan. Op een gegeven moment wordt dat minder, net als iedereen word ik ook serieuzer.”

Wat is je droombaan?

“Dat is buiten de gebaande paden, dus nu moeilijk te formuleren. Maar Google vind ik een mooi voorbeeld. Dat levert producten waar mensen op zitten te wachten en is continu vernieuwend.”

Daar zou je willen werken?

“Ja, nou ja, ik wil het wel managen.”

Iwein Borm (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

Hoe voelt dat, binnen drie jaar cum laude afgestudeerd zijn?

Waar gaat je afstuderen over?

Is het wel leuk om bij jou in een studiegroep te zitten?

Je wilt naar Harvard?

Op Harvard is iedereen meer dan tien jaar ouder. Voel je je daar goed tussen?

Wat is je droombaan?

Daar zou je willen werken?

“Ja, nou ja, ik wil het wel managen.”

Iwein Borm (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)