‘Ik wil echt iets veranderen qua duurzaamheid’

Veel Delftse studenten kiezen ervoor om een tijdje in de gemeenteraad te gaan. In deze serie vertellen vier studenten waarom ze dit doen, en waar ze zich zo al mee bezig houden.

Timo Töns: “Je ontmoet mensen in de gemeenteraad die je op de TU niet zo snel zou ontmoeten.”

• Naam: Timo Töns, 24 jaar
  • Studie: Civiele techniek
  • Hoe lang: Sinds 29 maart raadslid voor GroenLinks
  • Onderwerpen: Ruimte & verkeer, duurzaamheid

Waarom heb je voor GroenLinks gekozen?

GroenLinks past qua boodschap en inhoud goed bij mij. Wat me vooral aanspreekt is de focus op duurzaamheid. Als TU-student kan ik me daarin vinden. Daarnaast vind ik het sociale programma belangrijk. De insteek in de vluchtelingencrisis, maar ook hoe geld wordt verdeeld binnen Nederland. Wie betaalt, en wat moet de staat betekenen voor mensen die dat niet kunnen?

Hoe ben je op de lijst van de Delftse gemeenteraadsverkiezingen gekomen?

GroenLinks wilde een lijst met zowel mensen die ervaring hebben binnen de gemeenteraadpolitiek als mensen die een nieuw perspectief kunnen brengen. Ik had nog niet zo veel gedaan met mijn lidmaatschap, en heb me aangemeld voor een oriënterend gesprek. Ik vind het belangrijk om naast mijn studie dingen te doen. Vervolgens heb ik gesolliciteerd en opeens stond ik op de lijst op een verkiesbare plek, dus zo makkelijk kan dat gaan.

Ga je gewoon door met je studie?

Ja, in principe is het een parttimebaan. Het is niet elke week even druk. Het grootste deel van de raadsleden heeft er een fulltimebaan naast, dus waarom zou je er niet naast kunnen studeren? Ik zit in de laatste fase van mijn bachelor, dus ik heb het net rustig in mijn studie. Volgend jaar begin ik met mijn master, en dan moet ik daar een beetje mee leren spelen.

Mijn vuurdoop heb ik gehad, maar het wordt vast nog heftiger dan dit

Hoe bevalt het tot nu toe?

Goed. Er is nog niet super veel gebeurd, we zitten nog in de introductiefase: 17 van de 39 leden zijn nieuw deze periode. Mijn vuurdoop heb ik gehad dus, maar het wordt vast nog heftiger dan dit.

Wat zijn onderwerpen waar jij je deze vier jaar mee bezig gaat houden?

Het ligt nog niet helemaal gegoten wie wat gaat doen binnen de partij. Ik heb natuurlijk een achtergrond in civiele techniek, dus ruimte en verkeer ligt voor de hand. Waarschijnlijk ga ik ook een deel van duurzaamheid oppakken, omdat ik dat belangrijk vind, en ik er vanuit mijn studie mee bezig ben. Ik probeer iets nieuws en iets vertrouwds te zoeken in mijn werkzaamheden.

Wat wil je graag bereiken?

Ik denk dat er in Delft veel te winnen valt wat betreft duurzaamheid. Als stad met een leidende universiteit op dit gebied zouden we zeker niet mogen achterlopen, en misschien zelfs moeten vooroplopen. Ik zou het leuk vinden om over vier jaar te zien dat we in Delft niet alleen test cases hebben zoals The Green Village, maar bijvoorbeeld een hele wijk zonder gas. Dat zou ik graag willen bereiken: dat er echt iets veranderd is wat betreft duurzaamheid.

Wat voegen studenten toe aan de gemeenteraad?

Ik ben sterk van mening dat de gemeenteraad een afspiegeling is van wie er in de stad woont. Er wonen veel studenten in Delft, daarom vind ik het belangrijk dat zij in de raad zitten, bij alle partijen. Ook denk ik dat het belangrijk is dat je binnen je partij discussie hebt met verschillende mensen. Ik ben dan het studentengeluid binnen GroenLinks, maar onze fractie heeft mensen uit allerlei hoeken. Je ontmoet elkaar in het midden en dan maak je er samen iets moois van.

De raad is misschien meer voor de echte diehards

Zou je het andere studenten aanraden om de gemeenteraad in te gaan?

De TU kan je maar zo veel leren, er is een heleboel meer. Als je politiek geïnteresseerd bent, dan is de gemeentepolitiek zeker een plek waar je je ei kwijt kan. Je hoeft niet eens per se de raad in te gaan, je kunt ook lid zijn en actief zijn voor jouw partij. De raad is misschien meer voor de echte diehards.

Wat kun je als student leren van raadslid zijn?

Je ontmoet er mensen die je op de TU niet zo snel zou ontmoeten. De extreemste vorm van samenwerken op de universiteit is in een multidisciplinair groepje. Het is heel leuk om iemand van een andere faculteit te spreken, maar het is extra leuk om iemand met een hele andere achtergrond en onderwijsniveau te spreken en waardevolle discussies te hebben.

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl