‘Ik heb nooit technisch lego gehad’

Beste jongetje van de klas? ,,Ik denk het wel.”

De schoolverlaters staan niet echt te dringen aan de poorten van de technische universiteiten. Om meer nieuwe studenten te lokken, verdeelt de TU Delft vanaf dit jaar beurzen onder veelbelovende talenten. De echte uitblinkers krijgen een zogenaamde sterbeurs: tienduizend gulden aan geld en studiefaciliteiten.

Guido van der Wedden (19) is één van de 34 gelukkigen. Het geldbedrag komt hem wel van pas voor zijn reisplannen, maar hij blijft er vrij laconiek onder. De norm voor de sterbeurs, een negen voor de verplichte vakken en een acht voor Nederlands en Engels, haalde hij met de spreekwoordelijke vinger in zijn neus: achter al zijn vakken prijkt een negen, behalve bij Wiskunde B. Voor dat vak scoorde Van der Wedden een tien.

Toch heeft hij niets van het prototype nerd, en ook zijn vakkenpakket heeft geen duidelijke bèta-inslag. Naast Frans en Latijn had Van der Wedden bijvoorbeeld ook handtekenen als eindexamenvak. Uiteindelijk koos hij voor civiele techniek, maar dat had ook anders kunnen uitvallen. De voorliefde voor techniek kreeg hij echter al vroeg mee.

,,Nee, ik heb nooit technisch lego gehad. Mijn vader heeft bouwkunde in Delft gestudeerd, dus ik ben van huis uit wel een beetje gepusht om een technische studie te doen”, vertelt hij. ,,Maar ik heb serieus overwogen rechten te gaan studeren in Leiden. Vooral notarieel recht leek me wel wat: lekker rustig, je hele leven een baantje op een vaste plek en je verdient redelijk veel geld.”
Uitrusten

,,Maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik wil tijdens mijn studie ook naar het buitenland, en daar is civiel toch beter geschikt voor. Bovendien trekt de waterbouwkunde me erg aan, en dat geeft ook mogelijkheden voor een goede baan.” Van der Wedden ging al eerder de grens over voor een opleiding. Na het vwo vertrok hij naar Exeter, en deed daar een jaartje kunstgeschiedenis.

,,Ik ben naar Engeland gegaan omdat ik de taal beter wilde leren beheersen”, verklaart hij. ,,Ik volgde daar twee dagen per week colleges kunstgeschiedenis en deed daarnaast onder meer aan fotografie. Maar ik heb er vooral veel lol gemaakt. Dat jaartje Engeland was eigenlijk bedoeld om een beetje uit te rusten van het vwo.”

Voor zijn bovengemiddelde cijferlijst besteedde Van der Wedden ongeveer anderhalf uur per dag aan huiswerk. De vakken kwamen hem niet zomaar aanwaaien. ,,Ik haalde ze vrij gemakkelijk, maar ik heb er ook voor moeten werken. In de brugklas begon ik met zesjes en zeventjes, en die cijfers gingen ieder jaar een beetje omhoog. Ik ben daar echt in gegroeid, en ik hoop dat het zo verder gaat. Ja, ik denk wel dat ik het beste jongetje van de klas was. Zeker nadat ik Duits heb laten vallen.”
Braaf

Behalve lezen en films kijken, bleef er weinig tijd over voor hobbies. Aan sport doet Van der Wedden al jaren niet meer, maar misschien gaat hij in Delft roeien. ,,Ik wil ook weer wat aan fotografie gaan doen, en iets van een talencursus volgen, Italiaans ofzo. Maar ik weet natuurlijk nog niet hoeveel tijd ik aan mijn studie kwijt ben.”

Hoewel het jaar nog niet is begonnen, denkt hij dat hij wel een redelijk beeld van de studie civiele techniek heeft. ,,Ik ben twee keer naar de open dag geweest en ik heb braaf alle studievoorlichtingsboekjes gelezen”, bekent Van der Wedden, die overigens ook nog tussen elektrotechniek en bouwkunde getwijfeld heeft. ,,Maar mijn vader had al bouwkunde gedaan, dus dat wil je niet.” Van der Wedden heeft nog een link met Delft. ,,Mijn moeder is Française en zij heeft hier Nederlands geleerd volgens de Delftse methode.”

Tijdens de Owee heeft hij zich in elk geval al aangesloten bij De Bond. ,,Dat leek me gewoon de leukste club met de aardigste mensen, de sfeer is erg goed.” Een kamer heeft hij nog niet, maar dat zal waarschijnlijk geen problemen opleveren. ,,Ik denk via De Bond wel aan een kamer te kunnen komen, en anders heb ik via die beurs een kamergarantie. Als het even kan wil wel in de binnenstad zitten.”

Mocht hij er de tijd voor kunnen vinden, dan wil Van der Wedden ook lid worden van Aegee. ,,Ik hoop dat ik dan wat in Europa kan reizen. In Engeland heb ik al wat kennissen gemaakt. Misschien kan ik die nog eens opzoeken. Wat dat betreft komt die beurs goed uit.”

Hij begon met zesjes en zeventjes, en verliet het lyceum met negens en een tien. Dit jaar incasseert Guido van der Wedden daarom tienduizend gulden aan beurzengeld. Beste jongetje van de klas? ,,Ik denk het wel.”

Uitrusten

Braaf