Ik ben tegen de zak

Hoe vond de Sint het feest? Afgelopen zaterdag vierde personeelsvereniging Prometheus Sinterklaas met ruim zeshonderd kinderen en vierhonderd ouders. De TU-Sint, sinds enkele jaren hulpsint-af en in het dagelijks leven bekend als prof.i

Hoe vond de Sint het feest?

,,Het was geweldig! Het kwam wat moeilijk op gang, want de pakjes-Piet was zoek, en niemand wist waar de cadeaus waren gebleven. Gelukkig is hij dankzij veel inspanning van mijn trouwe Pieten toch nog gevonden. Hij kwam nota bene door de aula aangezweefd! Dat soort gekkigheid kan natuurlijk alleen maar aan de TU. Daarna werden de cadeautjes uitgedeeld. Voor ieder een minisjoelbak en een pakket om zelf snoep te maken. Je had ze moeten zien glunderen!”

Gaat u met de tijd mee?

,,Natuurlijk! Het is een feest voor kinderen, dus moet je je aanpassen aan hun. Kinderen van tegenwoordig houden van computerspelletjes en K3. Dus geen oubollig gedoe, we hadden gewoon de Tinkerbells, een soortgelijke meidengroep. Ze waren nog niet begonnen of het auditorium was veranderd in een dansende kindermassa. Dan weet je dat je het goed doet.”

Wat denkt u: volgend jaar geen zwarte, maar groene Pieten?

,,Van discussies over een andere kleur Piet moet ik niets hebben. Weinig mensen lijken te beseffen dat het een kinderfeest is, en dat de kleur er dus niet toe doet. Waarom zou je kinderen op deze manier met zulke onderwerpen lastigvallen? Ze begrijpen het niet.”

Zijn er nog kinderen met de zak mee naar Spanje gegaan?

,,Ik ben eigenlijk geen voorstander van de zak. Het is een prachtig volkssprookje, maar als je het als feest wilt presenteren kun je het niet maken om kinderen bang te maken. Eigenwaarde is heel belangrijk voor kinderen. Het is makkelijker om er maar een paar op schoot te nemen, maar ik heb besloten alle kinderen een handje te geven. Hoewel het voor de ouders een keer leuk zal zijn om collegevoorzitter Hans van Luijk in de zak te stoppen, is zo iemand voor kinderen zomaar een man, die blijkbaar stout is geweest. Dat is veel te abstract.

Hoe bent u Sinterklaas geworden?

,,Ik ben mijn carrière bij de TU zo’n dertig jaar geleden begonnen. Eerst als lector, later ben ik opgeklommen tot conrector van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Toen noemde ik mezelf al gekscherend hulpsinterklaas van het college van bestuur. Zes jaar geleden ben ik met pensioen gegaan. Sinds twee jaar ben ik weer terug. Ik ben erg blij dat ik de laatste promotiestap naar volwaardig Sinterklaas heb gemaakt.”

Heeft u staan oefenen voor de spiegel?

,,Dat was niet nodig. Aan het begin van mijn carrière heb ik een cursus voordrachtstechniek gevolgd. Daar leer je om de aandacht te trekken in plaats van te praten uit het systeem. Eigenlijkgebruikt de docent dezelfde technieken als de Sint. Veel theater maken, opmerkelijke dingen doen als de aandacht dreigt te verslappen. Als Sint ben je gevrijwaard van kritiek, dus kan ik ook nog een gekke lage stem gebruiken.”

Merkt u veel van de concurrentie van de Kerstman?

,,Die oude baas heeft de pech dat hij na mij komt. Bovendien is dat meer een volwassenenfeest.”

Afgelopen zaterdag vierde personeelsvereniging Prometheus Sinterklaas met ruim zeshonderd kinderen en vierhonderd ouders. De TU-Sint, sinds enkele jaren hulpsint-af en in het dagelijks leven bekend als prof.ir. Peter Hakkesteegt, is er nog steeds ondersteboven van. Delta sprak hem op de vooravond van 5 december.

Hoe vond de Sint het feest?

Gaat u met de tijd mee?

Wat denkt u: volgend jaar geen zwarte, maar groene Pieten?

Zijn er nog kinderen met de zak mee naar Spanje gegaan?

Hoe bent u Sinterklaas geworden?

Heeft u staan oefenen voor de spiegel?

Merkt u veel van de concurrentie van de Kerstman?