IJzel legt ook hoger onderwijs lam

In het noorden van het land zijn verschillende hogeronderwijsinstellingen dicht vanwege de extreme gladheid. Het is niet verantwoord om de weg op te gaan.

De noordelijke provincies zijn veranderd in één grote ijsbaan. Door ijzel is het uitzonderlijk glad, het KNMI heeft ‘code rood’ afgegeven. Omdat studenten en medewerkers niet veilig op werk en college kunnen komen, zijn de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool vandaag gesloten.

De gebouwen van hogeschool Stenden in Groningen en Assen zijn de hele dag al dicht en vanaf 13:00 uur sluiten ook de vestigingen in Leeuwarden, Meppel en Emmen. Medewerkers en studenten moeten hun werkzaamheden afronden en naar huis gaan. Ook de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is vandaag gesloten.

Het KNMI raadt mensen aan om thuis te blijven. Veel basisscholen zijn dicht en zittingen van de rechtbanken in Groningen, Assen en Leeuwarden gaan tot 14:00 uur niet door. De GGD in Groningen heeft alle afspraken afgezegd en ook het treinverkeer heeft last van de ijzel. In Groningen en Drenthe rijden geen bussen.

Vanavond gaat het waarschijnlijk opnieuw ijzelen, mogelijk ook in het midden van het land.