Wetenschap

IJsgrijpertje met kracht

Bij de faculteit 3mE is een grijpertje ontwikkeld voor micro-onderdelen dat werkt met bevriezing. Het kan onderdelen vastvriezen en weer loslaten in ongeveer een seconde tijd.

Naarmate producten steeds kleiner worden, groeit de behoefte aan kleine grijpertjes, constateert Defeng Lang MSc. Miniaturisering is een industriële trend binnen de elektronica, de mechanica, de chemische en de biochemische industrie. Het hanteren van onderdelen die in afmeting variëren tussen een paar millimeter en een fractie van een millimeter, vereist speciale grijpertjes omdat de gebruikelijke grijpers daarvoor te groot en te lomp zijn.

In zijn promotieonderzoek ‘A Study on Micro-gripping Technologies’ zet Lang (33) de meest gebruikte grijptechnieken op een rijtje: wrijving, vacuümgrijpen, elektrostatische aantrekking, grijpen op basis van oppervlaktespanning en vastvriezen. Zelf ontwikkelde hij binnen de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE) een grijpertje dat werkt op basis van bevriezing.

Een plat thermo-elektrisch koelelement ter grootte van een creditcard vervult hierbij een sleutelrol. De warme kant ligt tegen een koelreservoir aan van min tien graden Celsius. Tegen de koude kant is een koperen plaatje gemonteerd dat uitloopt in een punt. Die punt fungeert als grijper, want als het koelelement geactiveerd wordt, daalt de temperatuur op de punt in hooguit een paar seconden tot 30 graden onder nul en vriezen bij aanraking onderdeeltjes via een klein druppeltje water onmiddellijk vast. Het uiteindelijke prototype is samen ontwikkeld met het Almelose bedrijf Integrated Mechanization Solutions, dat geavanceerde assemblagesystemen levert.

De snelheid en de kracht van het ijsgrijpertje zijn afhankelijk van het materiaal dat opgepakt moet worden. Metalen en andere goede warmtegeleiders vereisen een lagere temperatuur van de punt dan plastics. Ook hechten kunststof onderdelen sneller (minder dan een halve seconde). Metalen zitten met 1 Newton per vierkante millimeter wel steviger vast dan plastics (0,5 N/mm2).

Nader onderzoek moet de cyclustijd verkorten en de grijpkracht vergroten. De Chinese precisiemechanicus Lang denkt dat elektrolyse de cyclus tussen vriezen en ontdooien kan verkorten omdat er dan geen proces van voortdurend opwarmen en afkoelen van de tip  nodig is. Ook zal het prototype nog geoptimaliseerd en verkleind moeten worden, wil het ijsgrijpertje interessant worden voor de industrie.