Iets minder Europese onderzoeksbeurzen

Nederland doet het nog steeds niet slecht in de competitie om Europese onderzoeksbeurzen. Maar naar verhouding hebben iets minder universiteiten een advanced grant gekregen via de European Research Council dan in eerdere jaren.

De beurzen kunnen oplopen tot 3,5 miljoen euro en worden toegekend voor onderzoek tot maximaal vijf jaar. Ze zijn bestemd voor ervaren topwetenschappers. Die kunnen daarmee hun eigen ideeën najagen en ‘blue sky research’ verrichten. De beurzen worden op grond van wetenschappelijke kwaliteit toegekend, en niet op grond van nut of noodzaak.

Winst
Het is de derde keer dat de beurzen zijn verdeeld. Nog altijd maakt Nederland ‘winst’ op de European Research Council: het ontving 6,4 procent van alle advanced grants, terwijl het maar 5,5 procent van de kosten betaalt.

TU Delft
Nederland kreeg zeventien van de 266 toegekende beurzen (6,4 procent). Vorige keer waren dat er 19 van de 245 (7,8 procent) en het jaar daarvoor 19 van de 275 (6,8 procent). Twee ervan gingen naar onderzoekers van de TU Delft. Andrzej Ignacy Stankiewicz (3mE) kreeg een grant voor zijn onderzoek ‘Towards Perfect Chemical Reactors: Engineering the Enhanced Control of Reaction Pathways at Molecular Level’. De tweede grant ging naar Henny Zandbergen (Technische Natuurwetenschappen) voor zijn onderzoek ‘In-situ NanoElectrical Measurements in a Transmission Electron Microscope’.

Voorvechter
Groot-Brittannië steekt iedere keer met kop en schouders boven de rest uit, blijkt uit de tabel met toekenningen van de afgelopen drie jaar. Duitsland heeft de lijn omhoog ingezet en verdrijft Frankrijk van de tweede plek. Zwitserland (geen lid van de EU, maar wel aangehaakt bij het Europese onderzoeksprogramma) blijft de nummer vier. Dan volgen op enige afstand Italië en Nederland. Nederland was één van de voorvechters van de ERC in Europa. De onderzoeksraad is een Europese versie van onderzoeksfinancier NWO.

De andere vijftien beurzen gingen naar:
Ton Schumacher, Het Nederlands Kanker Instituut. Mapping the life histories of T cells

Marten Scheffer, Universiteit van Wageningen. Generic Early Warning Signals for Critical Transitions

Corné M.J. Pieterse, Universiteit Utrecht. The Plant Immune System: a multidisciplinary approach to uncover how plants simultaneously deal with beneficial and parasitic organisms to maximize profits

Eric Opdam, Universiteit van Amsterdam. Harmonic analysis on reductive groups

Frank den Hollander, Universiteit Leiden. Variational Approach to Random Interacting Systems

Erik Peter Verlinde, Universiteit van Amsterdam. Emergent Gravity, String Theory and the Holographic Principle PE2

Detlef Lohse, Universiteit Twente. Physics of liquid-vapor phase transition
Albert Polman, Stichting FOM. Plasmonic Metamaterials

Rienk van Grondelle, Vereniging Voor Christelijk Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Patiëntenzorg. The Dynamic Protein Matrix in Photosynthesis: From Disorder to Life. PE4

Joost W.M. Frenken, Universiteit Leiden. Science Friction

Martinus Abraham Cohen Stuart, Universiteit van Wageningen. Soft Biomade Materials: Modular Protein Polymers and their nano-assemblies

Volker Hessel, Technische Universiteit Eindhoven. Novel Process Windows – Boosted Micro Process Technology

Cornelius Withagen, Vereniging Voor Christelijk Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Patiëntenzorg. Combating climate change: political economy of green paradoxes

Rainer Goebel, Universiteit Maastricht. Cracking the columnar-level code in the visual hierarchy: Ultra high-field functional MRI, neuro-cognitive modelling and high-resolution brain-computer interfaces

Stephen Curtis Levinson, Max Planck Gesellschaft zur Förderung der Wissenschaften e.V. (laboratorium in Nijmegen). The Interaction Engine: Interactive foundations for communication

Onder het motto ‘Durf Denken’ komt de universiteit volgende week vier dagen lang met een dagelijkse intellectuele puzzel op de website. Wie de denkoefeningen het best oplost, maakt na een live finaleronde op radiozender Studio Brussel kans op de prijs: een jaar gratis studeren. In de prijzenpot zit niet alleen het collegegeld, maar ook huisvesting, een laptop, abonnementen op bioscoop en sportschool, een fiets en één warme maaltijd per dag. Alles bij elkaar een waarde van zo’n vijfduizend euro.

“Dat is wat veel ouders ieder jaar betalen om hun kinderen de kans te geven naar onze universiteit te komen”, zegt rector Paul van Cauwenberge. “Over de prijs van studeren mag best gepraat worden.”

Met de actie wil de Universiteit Gent ‘kritische en onafhankelijke breinen’ aantrekken. Mascotte van het evenement is Stuntbrein, een op een pak gehakt lijkend stel hersenen op pootjes met een valhelm op. De campagne is bedacht door het vermaarde reclamebureau Saatchi & Saatchi.

Winst

TU Delft

Voorvechter

De andere vijftien beurzen gingen naar:

Eric Opdam, Universiteit van Amsterdam. Harmonic analysis on reductive groups

Detlef Lohse, Universiteit Twente. Physics of liquid-vapor phase transition
Albert Polman, Stichting FOM. Plasmonic Metamaterials

Joost W.M. Frenken, Universiteit Leiden. Science Friction

Albert Polman,  Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie – FOM.  Plasmonic Metamaterial.