Iets minder aanmelders voor volle TU

Terwijl de vooraanmeldingen bij universitaire bachelorstudies landelijk elf procent hoger zijn, zakken ze bij de TU Delft juist in. Wat zegt dat?

Eerst de landelijke trend. Het hoger onderwijs lijkt zich dit jaar te herstellen van het in 2015 ingevoerde nieuwe leenstelsel. In de twee jaren daarvoor, toen de basisbeurs dreigde te worden afgeschaft, waren er relatief veel eerstejaars: een deel van hen nam bewust geen tussenjaar om de basisbeurs nog te kunnen meepikken.

Toen de beurs in 2015 daadwerkelijk werd afgeschaft, gingen er prompt minder studenten naar het hoger onderwijs. Gevreesd werd dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs gevaar liep. In 2016 trok de instroom alweer enigszins aan en dit jaar waarschijnlijk ook.

Rennen voor studieplek
In Delft liep het anders, en dat lijkt een goede reden om niet bezorgd te zijn over 1 procent minder (gewogen) vooraanmeldingen. In 2015 waren er in deze meiweek 400 meer vooraanmeldingen dan in 2014, ondanks landelijke dalingen. In 2016 kwamen daar nog eens 600 vooraanmelders bij en eindigde de teller voor die week op 5005.

Uiteindelijk kwamen er natuurlijk 4710 studenten naar Delft, want vooraanmeldingen zijn nog geen inschrijvingen. Dat kan een andere reden zijn om niet bezorgd te zijn om een procent minder vooraanmelders.

Vol is het sindsdien wel op de TU. Delftse docenten voelen de werkdruk stijgen; studenten moeten vooral tijdens tentamenweken rennen voor een studieplek in de Library. Vooral in het afgelopen paasweekend was het druk. De studentenraad (sr) stuurde het college van bestuur vorige week nog deze foto, ’s ochtends vroeg voor opening van de UB gemaakt.

Tijdens een overleg met het college voegde de sr er deze week aan toe dat dit leidt tot onprettige en onveilige situaties voor studenten, en voor medewerkers die de deur moeten openen. Daarom vroeg de raad of er tot aan de opening van onderwijsgebouw Pulse in 2018 in de weekenden een faculteit open kan tijdens tentamenperiodes. Het college beloofde ernaar te kijken, maar wijst ook naar alternatieve studieplekken op de campus.

Aanmelders per opleiding