Idols in Delft

Het leek wel een uitzending van Idols. Twee grappige presentatoren, een keiharde jury en een heuse greenroom. Iedereen kon de opgeluchte kandidaten na afloop van hun optreden zien via een groot videoscherm in de zaal.

br />
Vorige week vonden de Delftse voorrondes voor het Nationale Studenten Songfestival plaats in het cultureel centrum aan de Mekelweg. Vijf Delftse bands en één soloartiest deden met hun zelfgeschreven nummers een poging om zaterdag 28 mei in de finale in Groningen te mogen staan.

De jury, bestaande uit zangdocent Erik Nelissen, ex-deelneemster Anna Ghijs en liedjesschrijver/producer Paul Mayer, had het af en toe best moeilijk. Bij het nummer ‘Van alles en nog wat’ van The Pinch Hitters (Virgiel) was het geluid zo slecht afgesteld, dat de zang onverstaanbaar was. ‘Goede, stevige rock’, oordeelde de jury, maar ze miste een refrein en wilde ‘meer kloten’ in de zang.

De latere winnaar, disco-funk-fusion coverband Session, maakte de paar onzuivere noten in het begin ruimschoots goed. Met hun flashy outfits en energieke eigen nummer ‘Better off without you’, haalden ze de finale en mogen ze Delft vertegenwoordigen in Groningen. De band heeft zijn roots liggen bij de Phoenix Funk Foundation en is rond begin maart opgericht.

‘Hartstikke gaaf’, ‘origineel’ en ‘geweldige presentatie’, riep de jury uit na het horen van het liedje ‘Pictures present’ van de avant-garde popband Folie â Cinq. De band was een aangename verrassing met haar wirwar van stijlen, variërend van Kate Bush tot Nina Hagen.

In knaloranje workers speelde de pop/rockbank Juicy Rocks hun nummer ‘One Night Stand’. Deze Virgiliaanse band werd al derde bij het AHC Songfestival en kreeg het publiek los met een krachtige opening.

De enige soloartiest, Reinoud van der Zijde, liet na een valse start zijn zelfgeschreven nummer ‘Too Much’ horen. Een mooie ballad, en voor het eerst die avond was de zang écht goed verstaanbaar. Jammer, vond de jury, dat het Engels van ‘Vengaboys-niveau’ was. Hekkensluiter Yamama had de bandnaam pas enkele uren voor het optreden bedacht. Hun nummer ‘Single Day Love’ was het perfecte Eurovisie Songfestivalnummer geweest. ‘Een gaaf, ouderwets liedje met een mooie tweede stem’ aldus de jury, maar met een abrupt einde en ‘een beetje tegen de tonen aan’. “Vals dus”, concludeerde Yamama’s leadzanger droog.

Martin Kers

www.sessionmusic.nl

www.folieband.tk

www.juicyrocks.nl