Idee: studieschuld aflossen met thuiszorg

Laat studenten hun studieschuld aflossen met ‘sociale zorgdiensten’. Dat idee is door een jury uitgeroepen tot het beste zorgidee van 2013. Het publiek had een andere voorkeur.

Als de basisbeurs verdwijnt, krijgen studenten duizenden euro’s extra studieschuld. Misschien kunnen ze hun schuld aflossen door sociale thuiszorg te leveren, bedacht bedrijfsadviseur Tjarko Rookmaker uit Heemstede. Ze zouden daar speciale credits mee kunnen verdienen.

Hij deed mee aan een wedstrijd: het beste zorgidee van Nederland. Een driekoppige jury riep hem vandaag tot winnaar uit. Rookmaker krijgt 2.500 euro voor zijn plan, dat volgens de jury goed uitvoerbaar is.

De publieksprijs van tienduizend euro ging naar twee scholieren. Christi Kuiper en Nienke Spaan hadden een T-shirt hadden bedacht met een mitella eraan. Het T-shirt staat niet alleen mooier, het zit ook lekkerder dan een gewone mitella.

De wedstrijd is georganiseerd door zorgverzekeraar VOGZ. In de jury zaten Pieter Hasekamp van branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland, voormalig SCP-directeur Paul Schnabel en voormalig AMC-bestuurder Niek Urbanus.