‘I Love Biotech’

Het evenement Biopop, afgelopen zondag op de Markt, was volgens de organisatie niet bedoeld om goodwill te kweken voor biotechnologie. Het gebrek aan tegenstanders van biotechnologie zoals Greenpeace en teksten met ‘I love Biotech’ deden anders vermoeden.

Ondanks dat de titel behoorlijk flitsend overkomt, bestond dit door de European Organization for Biotechnology (EFB) georganiseerde evenement, uit twee discussiedagen. Bedoeld om de grens tussen burgers en wetenschap te verkleinen. Ongeveer vijftig onderzoekers probeerden aan de hand van proefjes en discussies bezoekers bewust te maken van de voor- en nadelen van biotechnologie.

Midden op de Markt werd het zondagspubliek met flyers en door enthousiaste studentes een grote witte tent binnengelokt. Om er binnen pas achter te komen dat wetenschap de inhoud van de tent bepaalde.

Terry Vrijenhoek, coördinator voor de Nederlandse versie van Biopop, is enthousiast over de reacties van het publiek. “Af en toe lopen mensen heel snel door, maar verder is bijna iedereen erg geïnteresseerd”, zegt hij tijdens het festival.

Na wat rondvragen in de tent . geconstrueerd bij Bouwkunde . lijkt dat inderdaad het geval. Bij een proefje DNA-onderzoek reageert een oudere vrouw enthousiast. “Ik wist niet dat dit mogelijk was, het is goed dat de mensen kunnen zien hoever de wetenschap is.” Ook op andere plekken zijn veel gesprekken gaande tussen de jonge onderzoekers en de Delftse burgers. Burgers, want Delftse studenten zijn ver te zoeken. Vrijenhoek: “Er komen vooral gezinnen met jonge kinderen binnen.” De organisatie verwachtte ongeveer 3500 bezoekers, verspreid over twee dagen.

De organiserende groep onderzoekers bestaat juist wel uit studenten, uit ongeveer alle hoeken van Europa. Naast een bescheiden delegatie van studenten life science & technologie (LST) van de TU Delft, zijn er studenten aanwezig uit onder andere Italië, Frankrijk, Duitsland en uit Amsterdam, Utrecht en Nijmegen. Het TU-aandeel in Biopop is niet heel groot. Vrijenhoek: “Alle proefopzetten zijn geleverd door het Kluyverlab van de TU Delft, verder heeft vooral de gemeente Delft erg veel geholpen.”

Het evenement dient uiteindelijk twee doelen. Ten eerste krijgen mensen de mogelijkheid om met de onderzoekers van het eerste uur de discussie aan te gaan en zegt de organisatie de resultaten door te geven aan Brussel. Ten tweede hoopt de EFB door middel van Biopop erachter te komen op welke manier het beste met de bevolking gecommuniceerd kan worden over gevoelige onderwerpen zoals genetische modificatie en klonen.

De organisatie zegt dat het niet de bedoeling van het evenement is om goodwill te kweken voor biotechnologie. maar om ‘net zoals in het oude Athene’ de bevolking te laten reageren door middel van discussie.

Toch komt het ter plekke behoorlijk anders over, door het gebrek aan bekende tegenstanders van veel biotechnologische toepassingen zoals Greenpeace, in combinatie met kindertekeningen met teksten zoals ‘I Love Biotech’. De organisatie van Biopop zegt het belangrijk te vinden met elkaar te praten, omdat ‘de zorgen in de maatschappij over biotechnologie grotendeels gebaseerd zijn op onwetendheid’. De EFB noemt Biopop een ‘pilot study’, in zijn zoektocht naar manieren om de discussie met de bevolking aan te kunnen gaan.

Onderzoekers probeerden aan de hand van proefjes en discussies bezoekers bewust te maken van de voor- en nadelen van biotechnologie (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)