Wetenschap

Hydromotion team toont vliegende waterstofboot

Schoner varen kan echt. Dit jaar ontwierp en bouwde het TU Delft Hydromotion team een draagvleugelboot op waterstof waarbij alleen water uit de uitlaat komt.

Tweede Kamerlid en TU-alumnus Raoul Boucke doopt de Delftse waterstofboot bij Zevenhuizen. (Foto: Hydromotion Team)

TU-alumnus en Tweede Kamerlid ir. Raoul Boucke (D66) mocht de nieuwste Hydro Motion monohull dopen. Dat gebeurde afgelopen maandag bij de Zevenbergse plas. Met deze door waterstof aangedreven boot wil het studententeam deze zomer in Monaco het wereldkampioenschap winnen voor uitstootvrije boten.

Vorig jaar voer het maritieme Dreamteam voor het eerst op waterstof, in plaats van op zonne-energie zoals tot dan toe het geval was geweest. De naam Solar Boat Team veranderde in Hydromotion Team. De solar trimaran op draagvleugels uit 2019 vormde het uitgangspunt voor de eerste Delftse waterstofboot. De zonnepanelen gingen eraf en er kwamen waterstoftanks en een brandstofcel aan boord. Daarmee was het team de eerste die op de Solar & Energy Boat Challenge 2021 in Monaco een vliegende waterstofboot liet zien.

Dit keer werd de boot speciaal ontworpen voor de aandrijving op waterstof. “De trimaran had een groot dek vanwege de zonnepanelen. Maar dat hoeft nu niet meer”, vertelt werktuigbouwstudente Suzet Giltay. Ze is verantwoordelijk voor de aandrijving en de hoogtecontrole van de draagvleugelboot. “We kozen daarom voor een enkele romp, een monohull, van zeven meter lang en tweeënhalve meter breed.”

De boot weegt zo’n 1300 kilogram en komt volgens de berekening bij 25 kilometer per uur uit het water. Op de draagvleugels bereikt de boot naar verwachting een kruissnelheid van 40 kilometer per uur, met een topsnelheid van 50 kilometer per uur. Het waterstof powerhouse levert 30 kilowatt continuvermogen met een piek van 40 kilowatt (53 pk).

‘Als wij het kunnen, dan kan de maritieme industrie het ook’

Duurzaamheid is al sinds de eerste zonneboot uit 2014 een belangrijke drijfveer. De overstap van zonnepanelen naar waterstof heeft de toepasbaarheid van duurzame energie in de scheepvaart vergroot. “Als wij laten zien dat het mogelijk is om binnen een jaar een vliegende waterstofboot te bouwen, kan de maritieme industrie het ook”, stelt teammanager Sophie van ’t Hoff.

De komende dagen zal het team testvaarten uitvoeren in de buurt van de Biesbosch als voorbereiding op de Monaco Energy Boat Challenge 2022. Het Delftse team zal daar tussen 4 en 10 juli deelnemen in de Open Sea Class naast commerciële botenbouwers die hun emissievrije vaartuigen demonstreren die al op de markt zijn, of binnenkort komen. De Delftse inzending is waarschijnlijk, net als vorig jaar, de meest experimentele boot binnen deze categorie.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl