Huursubsidie voor studenten verdwijnt

Dat schrijft staatssecretaris Tommel van Volkshuisvesting deze week in een wetsvoorstel. De maatregel maakt deel uit van een bezuinigingsplan, waarmee de staatssecretaris 200 miljoen gulden wil besparen op de individuele huursubsidie (IHS). De maatregel treft ook mensen die onzelfstandige woonruimte huren; studenten bijvoorbeeld die een keuken en een badkamer delen met andere bewoners.

Landelijk huren ongeveer tweeduizend studenten dergelijke woonruimte bij een stichting studentenhuisvesting. De subsidie loopt uiteen van 25 tot 200 gulden per maand. De studentenvakbond ISO noemt het wetsvoorstel ‘absurd’. (HOP/M.t.W.)

Studenten die na 1 juli 1997 voor het eerst woonruimte huren van een stichting voor studentenhuisvesting komen niet meer in aanmerking voor huursubsidie. Wie voor die datum op die manier al woonruimte huurt, behoudt zijn subsidie nog drie jaar.