Huuropzeggingen mogen ook van Haags hof

Duwo mag het huurcontract van ex-studenten opzeggen wegens dringend eigen gebruik, ook als er geen campuscontract was gesloten. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag op 16 oktober 2012 in hoger beroep bepaald.

De zaak tegen Duwo was aangespannen door een ex-student van de TU Delft. Die kreeg in 2010 van de studentenhuisvester te horen dat hij zijn zelfstandige woonruimte moest verlaten om plaats te maken voor een student-huurder. Duwo wil zo de kamernood tegengaan en beroept zich op de regeling voor dringend eigen gebruik.

De ex-student was huurder sinds 2005 en heeft nooit een campuscontract ondertekend. Zo’n contract bepaalt dat de huurder binnen zes maanden na afstuderen zijn of haar Duwo-kamer moet verlaten. Hij stapte naar de kantonrechter in Delft, maar die gaf hem ongelijk. Dat doet nu dus ook het hof in Den Haag. Dat vindt dat Duwo – in tegenstelling tot wat de ex-student beweerde – wel degelijk een beroep kan doen op de regeling voor dringend eigen gebruik. Eerder stelde het Amsterdamse hof Duwo ook al in het gelijk in een soortgelijke zaak.

Het hof heeft bepaald dat de Delftse ex-student zijn kamer moet verlaten vóór 1 januari 2013. Na hem zullen meer huurders volgen. Duwo onderzoekt momenteel de dossiers van 450 Delftse huurders, die nog geen campuscontract hebben. Blijken zij nog student, dan krijgen zij de kans een campuscontract te ondertekenen. Zijn zij geen student, dan kunnen zij een huuropzegging verwachten. Deze huurders krijgen daarna zes maanden de tijd om te zoeken naar vervangende woonruimte.