Huurders Duwo duurder uit door hoge energietarieven

Studenten die via Duwo huren krijgen in januari te maken met hogere servicekosten. Op basis van de huidige energieprijzen zullen ze gemiddeld 80 euro per maand meer betalen.

Duwo wil panden verduurzamen en gepland onderhoud vervroegen, maar dat zijn plannen voor de langere termijn. (Foto: Justyna Botor)

Tot nu toe berekenden vooral particuliere verhuurders de hogere energieprijzen door aan studenten. Maar ook een aantal sociale studentenhuisvesters doet dat inmiddels.

Onder hen Duwo, dat het maandelijkse energievoorschot voor bewoners vanaf januari zal verhogen. Eind dit jaar loopt het langlopende contract af dat de huisvester bij energieleverancier Greenchoice heeft. “Voor het komende jaar hebben we nieuwe contracten moeten afsluiten. Hiermee kunnen we nog steeds zo gunstig mogelijk inkopen, maar het betekent wel dat de servicekosten vanaf 1 januari 2023 fors zullen stijgen”, vertelt een woordvoerder. Op basis van de huidige energieprijzen zullen studenten per maand gemiddeld 80 euro extra aan servicekosten moeten betalen. Dat is bijna 1000 euro per jaar.

Het bedrag is een ruwe schatting op basis van de huidige energieprijzen ‘die continu veranderen’, benadrukt de woordvoerder. “Wat betreft is het nog koffiedik kijken, het echte prijsniveau wordt begin december bekend.”

De prijsstijging verschilt per complex en per woning. “Of iemand meer of juist minder dan die 80 euro betaalt hangt af van de duurzaamheid van een woning: is hij goed geïsoleerd en zijn er bijvoorbeeld zonnepanelen?”

Actieplan
Vooruitlopend op de stijgende kosten is Duwo bezig met een actieplan voor energiebesparende maatregelen. Zo wil de huisvester panden verduurzamen en gepland onderhoud vervroegen. “Maar dat zijn maatregelen voor de lange adem. Op korte termijn kijken we samen met huurders naar simpelere energiebesparende maatregelen. Denk aan het gebruik van radiatorfolie, tochtstrips of een waterbesparende douchekop. Maar ook gratis advies van een energiecoach is een optie. We proberen daarin vooral te sturen op gedrag, hoe ga je bewust om met je energieverbruik?”

Duwo pleit samen met andere huisvesters voor een uitbreiding van de energietoeslag. Mensen met een laag inkomen kunnen een eenmalige energietoeslag van 1300 euro aanvragen bij de gemeente. In de meeste gemeenten zijn studenten uitgesloten van deze toeslag. Alleen in Zwolle en Delft kunnen studenten een energietoeslag aanvragen. Al blijkt dat de voorwaarden daar zodanig zijn dat studenten alsnog naast de compensatie grijpen.

Kwetsbare studenten
De huisvester zegt niet te kunnen inschatten hoeveel studenten door de stijgende energieprijzen in de problemen komen, ‘maar zulke situaties willen we voorkomen’. Er is extra aandacht voor de meest kwetsbare studenten. Dit zijn bijvoorbeeld studenten die onzelfstandig in oudere (soms monumentale) panden wonen. “De komende dagen krijgen onze huurders meer informatie over de stijgende prijzen en de maatregelen die er zijn en komen om de schade te beperken. We zullen ze daarna ook regelmatig op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen”.

‘Wij hebben geen invloed op onze energierekening’

Dat bericht had Anne* (echte naam bekend bij de redactie) graag eerder ontvangen. Zij woont samen met haar vriend in een zelfstandige studio van Duwo. “Er is tot nu toe geen informatie verstrekt over de stijgende prijzen. Toen ik per mail vroeg naar het vooruitzicht voor volgend jaar werd mij verteld dat de kosten zouden verdubbelen.” Ze noemt het ‘onheilspellend’ en ‘erg onduidelijk’.

Anne woont in een studio met eigen voorzieningen (toilet en keuken), maar de woning heeft geen eigen energiemeter. “De kosten worden gemiddeld over het hele complex en na elk kalenderjaar volgt een verrekening.” De bewoners hebben individueel geen inzicht én geen invloed op hun energierekening.

Ze maakt zich zorgen over de gevolgen. “Ik, en veel andere studenten, zullen pas in maart 2023 de effecten van deze crisis financieel voelen en we krijgen niet de kans om ons goed voor te bereiden.”

Onvoorspelbaar
Volgens Duwo is de situatie nu erg onvoorspelbaar. “Het lastige is dat niemand er invloed op heeft. Alle energiegebruikers zitten in hetzelfde schuitje. Het is nu zaak dat gemeenten, Duwo en onze huurders actie ondernemen. Een aantal van deze acties lopen nu al. We zouden voor al onze huurders het liefst één duidelijk pakket beschikbaar hebben, maar dat gaat niet. In december is het prijsniveau van de servicekosten voor volgend jaar bekend. Laten we er vóór die tijd al alles aan doen om de schade zoveel mogelijk te beperken.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl