Humans of the OWee: Panda

In Humans of the OWee spreken we telkens iemand met een bijzondere rol op die dag. De panda van Outsite was vorig jaar voor het eerst bij de OWee en is sindsdien niet meer weg te denken bij de studentenvereniging. Vandaag vind je hem op de infomarkt.

“Vorig jaar werd ik door leden van Outsite uitgenodigd. Ik kom uit China en daar is homoseksualiteit niet zo geaccepteerd als hier. Hier kon ik echt mezelf zijn en ik heb me goed vermaakt tijdens de parade en de infomarkt. Veel leden vinden mij ontzettend schattig. Kinderen willen me graag knuffelen. Dat vind ik prima, maar door mijn slechte ogen zie ik ze niet altijd staan en loop ik ze soms omver!

De panda is sinds een paar jaar de mascotte van Outsite. Dat komt door de jaarlijkse Panda Party, waar mensen stickers krijgen voor pandapunten. Een pandapunt krijg je als je een week geen seks hebt gehad. Het werd al snel een bekend feest. Vorig jaar kochten we zo’n vijftig panda’s bij Ikea voor het pandafeest en dit jaar hebben we een grote ballenbak.

Naast de Panda Party vind ik de homobingo legendarisch. Dat is erg over de top, maar heel leuk. De vereniging blijft groeien, maar het is elke OWee weer spannend hoeveel nieuwe leden we krijgen. Ik vind het goed om te zien dat er steeds meer vrouwen lid worden.

Toen ik net lid was, werd ik uitgenodigd bij de kennismakingsgroep, die we twee keer per jaar organiseren. Daar kun je spellen doen, verhalen uitwisselen en uitgaan. Er waren meer mensen uit Azië, bijvoorbeeld uit India, waar homofilie niet snel wordt geaccepteerd. Zij hadden expliciet gekozen om in Nederland te studeren, zodat zij hier eindelijk uit de kast konden komen.

Ook al ben ik Chinese temperaturen gewend, ik vind het hier behoorlijk warm! Vorig jaar was ik na de parade helemaal bezweet, alsof ik had gezwommen. Ik kon toen ook nog niet zoveel drinken. Dit jaar ga ik mijn eerste biertje drinken, met een rietje.”

• Morgen in Humans of the OWee: de presentatoren van het verenigingenforum

Roos van Tongeren / Redacteur