Humans of the OWee: Jurjen Tiel Groenestege en Jonathan Heemskerk

In Humans of the OWee spreken we elke dag iemand die een bijzondere rol heeft in de Introductieweek. Vandaag presenteren Jurjen Tiel Groenestege en Jonathan Heemskerk (beide Werktuigbouwkunde) het verenigingenforum.

Jurjen Tiel Groenestege: “Om presentator te worden van het verenigingenforum, moet je als auditie een filmpje insturen. Ons filmpje viel blijkbaar goed in de smaak, want een tijdje later kregen we een mailtje dat we het waren geworden.”

Jonathan Heemskerk: “Het is belangrijk dat je een leuk beeld geeft de verschillende verenigingen. Het moet niet saai worden maar wel informatief. Er was geen draaiboek van voorgaande jaren, dat was vreemd. We moesten alles zelf vormgeven.”

Groenestege: “Dit jaar wordt het meer een debat. We hebben een boksring in het midden van de aula, daar gaan de verenigingen battlen. De commissarissen extern kennen elkaar goed. Al deze dingen zorgen ervoor dat het dynamischer wordt. Het lijkt me vervelend als er lange stiltes vallen. Het kan zomaar zijn dat de eerstejaars helemaal geen vragen stellen. Wij moeten toch de discussie op gang helpen.”

Heemskerk: “We hosten achttien verenigingen in vier rondes van een uur. Dat lijkt lang, maar uiteindelijk heeft elke vereniging 3,5 minuten spreektijd. Een van de rondes is geheel in het Engels. In principe is dat geen probleem, we hebben al jaren les in het Engels en we hebben studentikoze woorden opgezocht zoals ‘borrel’.”

Groenestege: “We kennen elkaar van Virgiel. We werden in hetzelfde jaar lid en zitten beiden bij het cabaret van Virgiel, waar je met een groep van zo’n dertien mensen aan een show werkt. Een half jaar lang werk je aan die show en in die tijd heb je zoveel lol met elkaar. In de show maken we de studentenwereld belachelijk. Sommige grappen snappen alleen leden van Virgiel. Er komt ook familie kijken, die vinden het vaak heel leuk.”

Heemskerk: “Ik wil graag door met optreden, ik was er al mee bezig voor Virgiel. Het is zo gaaf, je raakt echt in een soort trance als je daar staat en mensen om je grappen lachen. Dan hoef je alleen nog maar mee te doen, alsof je een golf pakt en meesurft. Ja, ik blijf dit zeker nog wel doen!”

• Morgen in Humans of the Owee: de zanger van de cantus

Roos van Tongeren / Redacteur