Human Power Team selecteert Jan Bos

Het Human Power Team maakte vandaag in Amsterdam bekend oud-schaatser Jan Bos als coureur geselecteerd te hebben. Bos zal in september met de supersnelle Velox ligfiets aan de meedoen aan de recordpoging voor de snelste fiets ter wereld.

Om een nieuw wereldrecord neer te zetten is een zeer krachtige fietser nodig: hiervoor heeft het team Jan Bos gerekruteerd. In 2012 heeft Bos ook meegedaan met het project, maar zonder record te vestigen. Dit jaar hoopt hij wel met een tevreden gevoel naar huis te komen.

Het team doet jaarlijks in september mee aan de World Human Powered Speed Challenge (WHPSC) in de Nevadawoestijn, Verenigde Staten. “In Nevada is een lange kaarsrechte weg. De coureur moet acht kilometer lang snelheid maken en gaat dan een ’trajectcontrole’ van 200 meter in”, aldus team manager Hugo Lambriex.

Gedurende deze ’trajectcontrole’ wordt de maximumsnelheid behaald en gemeten. In 2013 behaalde het team een wereldsnelheidsrecord met een snelheid van 133,78 km/u. Afgelopen september werd dit record verbroken door een Canadees met 139,4 km/u. Dit jaar de uitdaging voor de studenten om het nieuwe record wederom te verbreken.

Elk jaar bouwen studenten van het Human Power Team een nieuwe ligfiets om hiermee de uitdaging van de race aan te gaan. De samenwerking van twee universiteiten maakt dit project uniek. Studenten van de TU Delft zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van de fiets, terwijl bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam zich bezighouden met de selectie, training en coaching van de coureur.