Hulp voor studentenpsychologen

De TU Delft gaat komend jaar experimenteren met de inzet van een psychiatrisch verpleegkundige voor studenten met psychische klachten.

De wachttijd voor een gesprek met een van de studentenpsychologen aan de universiteit bedraagt nu twee maanden. Daarom pleitte de studentenraad voor extra psychologen, maar het college van bestuur wil dat niet. “Twee psychologen in dienst nemen, is twee docenten minder”, zei collegelid Anka Mulder eind juni.

Als tussenoplossing stelde de raad voor om een goedkopere psychiatrisch verpleegkundige aan te stellen voor eerste intakes en zonodig intern verwijzen danwel kortdurende behandeling. Die verpleegkundige lijkt er nu te komen. De afdeling Career & Counseling Services mag een voorstel maken voor een tijdelijke oplossing en testen of die daadwerkelijk effect heeft.

‘Zo’n verpleegkundige kan prima de intakes doen’

Volgens afdelingshoofd Caroline Scheepmaker kan deze tussenstap ‘enorm helpen’. “Zo’n verpleegkundige kan prima de intakes doen, waardoor de psychologen zich kunnen concentreren op het echte psychologenwerk. Dan zijn mensen snel gehoord en kun je een eerste schifting doen.”

Met een open spreekuur kan zo’n verpleegkundige volgens Scheepmaker snel inschatten of iemand bijvoorbeeld een workshop kan doen of misschien een loopbaanvraag heeft waarvoor de student ergens anders moet zijn. Scheepmaker denkt dat deze ondersteuning ruimte creëert om groepswerk te ontwikkelen. “We zijn het afgelopen jaar begonnen met het meten van de effecten van groepswerk. Dat kost inspanning en dat willen we wat meer doen. We willen die groepen ook wat groter maken, maar dat is nu nogal lastig. Daarom willen we experimenteren met zo’n afvang.

Lees ook: ‘In crisisgevallen moet je de huisarts bellen’

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl