Huisjongste

Puk de Jong is eerstejaars studente Industrieel Ontwerpen, en is na de kennismakingstijd gaan wonen op OD26. Hier wonen twaalf DSC-leden in naar eigen zeggen het leukste meisjeshuis van Delft.

Ze had geluk dat er een grote kamer vrij was, en kon het HJ-hok overslaan. Het nadeel was dat de muren in allerlei tinten groen geverfd waren, maar met wat hulp van haar ouders is nu alles netjes wit. Vuilnis en oud papier worden gezellig met het hele huis buitengezet. Als HJ hoeft Puk alleen op dinsdag huisthee met koekjes te verzorgen en ze moet kapotte lampen vervangen. Maar met de komst van de spaarlamp valt dat wel mee.

De grootste studentenpartij is Stip (Studenten Techniek in Politiek) in Delft. De partij kreeg acht procent van de stemmen, tegen zeven procent in 2006. Ze heeft daardoor nu geen twee, maar drie vertegenwoordigers in de gemeenteraad – maar één minder dan VVD, GroenLinks en Leefbaar Delft. Stip maakt zich onder meer sterk voor Delft als kennisstad, voor meer studenten- en starterswoningen en voor een goede bereikbaarheid met fiets, auto en openbaar vervoer.

Ook de Groningse partij ‘Student en Stad’ trok meer kiezers. Ze steeg van 2,8 procent van de stemmen in 2006 naar 4,2 procent nu, al leidt dat niet tot een tweede raadszetel. De partij is sinds 1994 vertegenwoordigd in de raad.

De kersverse studentenpartij Student058 in Leeuwarden was het minst succesvol. Eén procent van de stemmen was niet genoeg voor een zetel in de raad. De partij trok landelijke aandacht met een verkiezingsposter waarop haar lijsttrekker naakt stond afgebeeld met een bierflesje voor zijn geslachtsdeel. In overleg met de leden gaat de partijleiding evalueren waar het is misgegaan.