Huisjongste

,De Jong is twee à drie maal in de week bij de VGSD te vinden, de ouderejaars gaan minder vaak. Haar kamer is nog niet echt ingericht in het afgelopen half jaar. De houten vloer is gelegd maar moet nog worden gelakt, en dan moeten de meubels toch weer naar buiten. Vooral de heren in het huis zien erop toe dat de HJ-taken worden uitgevoerd. De opvallendste taak is het opruimen van dode dieren: in het begin van de winter vingen de bewoners binnen een week zeven muizen, nu ligt er op het balkon een dode duif te wachten tot hij in de vaart wordt gegooid.

De kans dat een vrouw dagelijks drinkt is 86 procent hoger als ze hoogopgeleid is dan wanneer ze geen diploma heeft. Vrouwen met een hoger-onderwijsdiploma hebben bovendien 1,7 keer zo vaak een drankprobleem als lager opgeleide vrouwen.

Dat blijkt uit grootschalig onderzoek aan de London School of Economics.

Daar hebben de onderzoekers verschillende verklaringen voor. Zo krijgen hoogopgeleide vrouwen vaak later kinderen, hebben ze een rijker sociaal leven en werken ze vaker in een door mannen gedomineerde omgeving.

Het alcoholgebruik van vrouwen is zelfs al op de basisschool te voorspellen. Meisjes met goede of redelijke goede rapporten hebben later een twee keer zo grote kans elke dag alcohol te drinken. Bij mannen bleek het verband tussen opleidingsniveau en drinkgedrag veel minder groot.

Maria de Jong studeert sinds dit jaar maritieme techniek en woont op de Delftsestraatweg in Delfgauw. Dit huis is sinds een jaar of vijftien een VGSD-kast en op dit moment wonen er twee heren en twee dames. De Jong is twee à drie maal in de week bij de VGSD te vinden, de ouderejaars gaan minder vaak. Haar kamer is nog niet echt ingericht in het afgelopen half jaar. De houten vloer is gelegd maar moet nog worden gelakt, en dan moeten de meubels toch weer naar buiten. Vooral de heren in het huis zien erop toe dat de HJ-taken worden uitgevoerd. De opvallendste taak is het opruimen van dode dieren: in het begin van de winter vingen de bewoners binnen een week zeven muizen, nu ligt er op het balkon een dode duif te wachten tot hij in de vaart wordt gegooid.