Huidige studenten behouden ov-kaart

Studenten hoeven niet bang te zijn dat ze hun ov-kaart straks moeten inleveren. De bezuinigingen treffen alleen nieuwe studenten, die vanaf 2016 aan hun opleiding beginnen.

Wie nu studeert of de komende jaren gaat studeren heeft dus geluk en behoudt de ov-studentenkaart waarmee in het weekend of door de week gratis kan worden gereisd. Dit bevestigt PvdA-kamerlid Mohammed Mohandis.

In het regeerakkoord staat dat de bezuiniging op de ov-studentenkaart in 2016 vijf miljoen euro oplevert. In 2017 is dat 45 miljoen. Dit bedrag groeit naarmate meer studenten de nieuwe kaart krijgen en er minder studenten met de oude ov-kaart reizen. Pas op termijn levert de bezuiniging “structureel” 425 miljoen euro per jaar op.

Als de ov-kaart in 2016 in één klap zou worden afgeschaft voor alle studenten, dan zou de regering die 425 miljoen euro al meteen kunnen inboeken. Daar hebben VVD en PvdA niet voor gekozen.

Studentenorganisaties ISO en LSVb zijn blij verrast dat de bezuiniging vanaf 2016 alleen voor nieuwe studenten gaat gelden. “We hadden het misschien uit het regeerakkoord kunnen afleiden”, zegt Kai Heijneman van de LSVb. “Maar we zagen nog geen voorstel en wisten het niet zeker.” ISO-collega Thijs van Reekum vindt het “in elk geval goed nieuws voor de huidige studenten. Voor de toekomstige generatie moet er wel een aanvaardbare oplossing komen.”

Misschien krijgen huidige bachelorstudenten alsnog met de nieuwe regels voor de ov-studentenkaart te maken, als ze in 2016 of in latere jaren een masteropleiding gaan volgen? “Dat is een goede vraag”, aldus Mohandis. “Daar moeten we nog over praten.”

De regeringspartijen waren van plan om de ov-studentenkaart te vervangen door een kortingskaart, maar ze hebben inmiddels laten weten dat ze best over alternatieven willen nadenken. Mohandis wijst op plannen van de oppositie, die pleit voor een trajectkaart of een reistegoed. “We willen de huidige kaart versoberen, maar studenten moeten wel kunnen reizen voor hun opleiding. Het is goed om hier de tijd voor te nemen. We kunnen alle creativiteit gebruiken.”

Maar: linksom of rechtsom moet er bezuinigd worden op de ov-studentenkaart. “Dat geld investeren we in het onderwijs. Het is niet bedoeld voor het begrotingstekort.”