‘Houtje-touwtjeoplossingen’ eerstejaars

Colleges in theater of bioscoop, tentamens in sporthallen, tenten of een kerk. Het is nog een verrassing waar aankomende eerstejaars straks college krijgen. Ruimtegebrek is de oorzaak.

Hoewel het exacte aantal eerstejaars studenten pas in september bekend zal zijn, rekent de universiteit nu al op acht procent groei. Een extra zaal met vierhonderd zitplaatsen voor onderwijs is dus hard nodig, aldus directeur onderwijs en studentenzaken Timo Kos.

De universiteit wil daarvoor tijdelijk extra amphizalen inhuren, misschien in theater De Veste of in een bioscoop.

Voor tentamens bij grote groepen wordt gedacht aan tenten, een kerk en een eigen of een externe sporthal. Voor tentamens en colleges aan kleinere groepen heeft de universiteit het Science Centre, YesDelft, Hogeschool Inholland, de Haagse Hogeschool, Portakabins en Lijm & Cultuur in gedachte.

De studentenraad (sr) noemde het afgelopen donderdag in een overleg met het college van bestuur een ‘vervelend idee’ dat eerstejaars studenten tentamen moeten doen in een tent of colleges moeten volgen in een bioscoop. “Houtje-touwtje

oplossingen”, zei Vincent Steenkamp. “Dit jaar waren ook al capaciteitsproblemen zichtbaar en zijn tentamens in het weekend ingepland. Onderwijs mag niet afhankelijk zijn van faciliteiten, het moet gefaciliteerd zijn.”

Collegelid Anka Mulder zei ook niet blij te zijn met ‘houtje-touwtjeoplossingen’. “Avondroostering moet kunnen, maar is voor eerstejaars niet fijn. Het meeste moeten we op de campus roosteren.”

Het aangeschoven lid van de raad van toezicht Laetitia Smits van Oyen, zei verbaasd te zijn dat de sr ‘zo vasthoudt aan 9 tot 5’-onderwijs. De sr antwoordde haar dat studenten ’s avonds leren en hun sociale leven hebben met niet alleen bier, maar ook sport en cursussen.

De discussie ontstond na een presentatie van vastgoed over de ontwikkeling van onderwijsvoorzieningen op de campus en de bovengenoemde problemen op de korte termijn. De TU wil uiteindelijk naar tien procent meer onderwijszalen, vernieuwing van onderwijszalen (verbouw of nieuwbouw), een betere kwaliteit studiewerkplekken, projectruimten en practicumruimten en een focus op instructiezalen in plaats van collegezalen.

Meer kleinschalige zalen ontwikkelt vastgoed al bij de renovatie van de faculteit Civiele Techniek en Geo-wetenschappen, bij de laagbouw van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) en bij de renovatie en nieuwbouw van Technische Natuurwetenschappen.

Er gaan geen grote amphizalen weg. Volgens Timo Kos zal door blended learning (een mix van online en campus onderwijs) de vraag naar grote zalen afnemen. “Met grote aantallen eerstejaars is roostering wel ingewikkeld. De eerste drie weken zit het mudvol, daarna minder. Liever meer blended learning dan meer grote hoorcolleges.”