HOST denkt aan opheffing

Na negen jaar zal de vereniging Homoseksualiteit en Student (HOST) waarschijnlijk eind van het jaar ophouden te bestaan. EmancipatieOp thema-avonden waar vroeger dertig mensen kwamen, verschijnen er nu nog maar twee of drie, de aanwas aan nieuwe leden stagneert en bestuursleden zijn al helemaal niet te vinden.

,,De meeste mensen die komen zijn al afgestudeerd”, vertelt bestuurslid Hans Molleman. ,,Het is een vast clubje. Als er een nieuw iemand komt op een thema-avond heb je weer even hoop, maar vaak komen ze maar één of twee keer en blijven dan weg.” De knoop moet volgens Molleman maar worden doorgehakt.

De teruglopende belangstelling is volgens hem geen teken dat de homo-emancipatie is voltooid. ,,Er is onder studenten toch nog een hoop onbegrip.”

Een kleine kans voor voortbestaan is er wel. Uit een gesprek met de Delftse Werkgroep Homoseksuelen (DWH), die zelf ook kampt met een teruglopend ledenaantal, blijkt dat deze geïnteresseerd is in samenwerking. ,,Maar dan moeten wij als bestuur ook weer energie in de vereniging steken”, zegt Molleman. ,,Dat kan eigenlijk alleen als er nog twee bestuursleden bijkomen.”

Emancipatie

Op thema-avonden waar vroeger dertig mensen kwamen, verschijnen er nu nog maar twee of drie, de aanwas aan nieuwe leden stagneert en bestuursleden zijn al helemaal niet te vinden. Voor de twee overgebleven bestuursleden – inmiddels afgestudeerd – een reden om over opheffing na te denken.