Hoogterecord Dare verbroken

Duitse studenten hebben op 8 november vanuit Zweden met een zelfgebouwde raket een nieuw hoogterecord gevestigd. Hun HeroS3 kwam 30 kilometer hoog. Daarmee is het Delftse record verbroken.

Het Heros-team is afkomstig van de universiteit Stuttgart en maakt gebruik van dezelfde hybride technologie als het Delftse team. Heros staat voor Hybrid Experimental Rocket Stuttgart.

De Delftse raketbouwvereniging Dare bereikte 16 oktober vorig jaar met hun Stratos II+ raket 21 kilometer hoogte. De bedoeling was vijftig kilometer, maar er ging iets mis.

“De raket was te dun voor zijn lengte”, verklaart Kevin Eppenga, de huidige commissaris externe relaties. “We zagen op de camera de raket slingeren en buigen. Dat ging allemaal ten koste van de hoogte.”

Het Delftse team ontwerpt nu de opvolger: Stratos III. Die is in lengte vergelijkbaar met zijn voorganger (zeven meter) maar zal dikker worden. De studenten vergelijken nog opties voor de raketmotor, maar de hybride motor maakt een goede kans.

Het team bereidt zich voor op een lancering in september 2017. Tot die tijd blijft het Duitse record staan.