Hooglerarenplan in de knel door vertrek hoogleraar

De Wit aanvaardt deze week zijn nieuwe baan bij Hoogovens.

Als hoogleraar bij de sectie corrosietechnologie, elektrochemie en atoomspectrometrie is De Wit sinds 1985 werkzaam bij de faculteit. Vorig jaar werd hij directeur van de landelijke onderzoeksschool MIDEG (Materiaalkunde instituut Delft, Eindhoven, Groningen).

Decaan Schoonman noemt het vertrek ,,een groot verlies voor de faculteit”. In het hooglerarenplan, dat onderdeel uitmaakt van het strategisch bedrijfsplan van de faculteit, was met een eventueel vertrek geen rekening gehouden.

,,De Wit heeft de afgelopen elf jaar veel goed werk gedaan. Zijn sectie is essentieel voor de toekomst van de faculteit”, aldus Schoonman. Schoonman toont wel begrip voor de keuze van De Wit: ,,Het is een mooie baan bij Hoogovens, in zijn plaats had ik het waarschijnlijk ook gedaan.”

Als directeur Research en Development zal De Wit leiding geven aan ongeveer vierhonderd medewerkers. De Wit blijft de komende drie jaar in ieder geval één dag per week als hoogleraar bij STM werkzaam. Voor het in de war gestuurde hooglerarenplan heeft de faculteit nog geen oplossing. (O.R.)

Door het onverwachtse vertrek van prof.dr. J.H.W. de Wit komt het hooglerarenplan van de faculteit Scheikundige Technologie en Materiaalkunde in de knel. De Wit aanvaardt deze week zijn nieuwe baan bij Hoogovens.