Hoogleraren hebben geen inspraak meer

Hoogleraren en docenten vinden dat ze onvoldoende hebben kunnen meepraten over de strategienota. ,,Hoogleraren zijn te netjes om in actie te komen. Eigenlijk zouden we de barricaden op moeten”, zegt dr.i

En cynisch zijn sommige hoogleraren. ,,Ik heb het idee dat de weergave in Delta niet klopt, maar ik heb geen zin om de nota op internet te lezen”, zegt prof.dr.ir. G. Frens van TNW (‘voor deze universiteit heb ik geen voornaam’). ,,Ooit zal ik er kennis van nemen, maar zolang niemand me vraagt om dat te doen, doe ik het niet.”

Reacties van sommige hoogleraren en docenten variëren van: ,,Ik heb het niet gelezen en ik heb geen zin om dat te doen” (De Vries, voorzitter onderdeelcommissie L&R, en Rompelmans, voorzitter onderdeelcommissie ITS) via ,,Ik onthoud me van commentaar” (hoogleraren De Borst en Fokkema) tot ,,Ik heb geen tijd” (hoogleraren Van Kruisdijk, Buijs en Picken).

,,Als je wilt dat de strategie door iedereen wordt gedragen, moet het proces voor iedereen open zijn”, zegt ir. Peter Verheijen, lid van de ondernemingsraad. ,,Ik vind de lange geheimhouding daarom absoluut onjuist.” Dr.ir. Ivo Bouwmans van TBM: ,,Het is jammer dat er nauwelijks discussie is geweest met de mensen die het moeten doen. Als je dat nalaat, zetten mensen sneller hun hakken in het zand.”

Prof.dr.ir. Dries Gisolf van TNW vindt dat er niet teveel gekletst moet worden op de universiteit, maar dat de TU zo’n belangrijke strategie ook weer niet te autoritair moet vaststellen. ,,De TU loopt wat dat betreft achter op het bedrijfsleven. Het college gooit deze strategie te veel naar ons toe.”

Prof.dr. Henk Sol, decaan van TBM, is als één van de weinigen een andere mening toegedaan: ,,Deze strategie was niet top-down, niet bottom-up, maar middle-out. En zo moet het.”

,,Hoogleraren zijn te netjes om in actie te komen. Eigenlijk zouden we de barricaden op moeten”, zegt dr.ir. Johan Blaauwendraad van civiele techniek. ,,De brede laag van hoogleraren heeft geen inspraak meer en worden daardoor soms cynisch.”