‘Hoog ziekteverzuim is wellicht nog geflatteerd’

Wat is de betekenis van het sociaal jaarverslag voor u?

,,In de eerste plaats is het een verslag van het universiteitsbestuur aan de instelling. Het is een weergave van de ontwikkelingen op het gebied van personeelsbeleid en organisatie gedurende het afgelopen jaar. Voor het ontwikkelen van beleid hebben wij echter niet voldoende aan alleen cijfers. Hiervoor zijn de zogenaamde P&O-reviews eveneens van belang. Dit zijn uitgebreide gesprekken die wij houden met managers en bestuurders van de faculteiten en onderzoeksinstituten, over hun mogelijkheden en doelstellingen en de eventuele knelpunten die zij verwachten.”

Waarom staan in het sociaal jaarverslag niet de gegevens die verkregen zijn in deze gesprekken?

,,Naar mijn mening is het sociaal jaarverslag niet het juiste medium daarvoor. Het is belangrijk dat de verschillende beheerseenheden gegevens en ervaring uitwisselen en dat kan beter in workshops en bijeenkomsten.”
Efficiëntie

Afgaande op het jaarverslag is de TU een lastige plaats voor vrouwen om te werken. Hun ziekteverzuim is twee keer zo hoog – en duurt veel langer – dan van mannen

,,Waarom dat cijfer zo hoog is weet ik echt niet, maar het verontrust mij wel. Het totale verzuimcijfer is wellicht nog geflatteerd; het werkelijke verzuim kan hoger liggen doordat de discipline bij de registratie niet overal goed is. Het komende jaar willen wij dat verbeteren en meer aandacht besteden aan de reden voor absentie.”

Uit het jaarverslag blijkt eveneens dat het aantal aio’s met ruim eenderde is teruggelopen. Brengt dat het onderzoek aan de TU niet in gevaar?

,,Dat hoeft helemaal niet. Wij hebben ervoor gekozen om van aio’s geen beursalen te maken, zoals op andere universiteiten gebeurt. Wij betalen hen gewoon een loon en een uitkering als zij na vier jaar geen werk kunnen krijgen. Het geld hiervoor moeten de beheerseenheden zelf opbrengen. Het is logisch dat er op faculteiten en instituten kritischer wordt gekeken voor welk onderzoek en voor wie er geld wordt vrijgemaakt. Persoonlijk juich ik dat alleen maar toe, in voorafgaande jaren werd er wellicht iets te makkelijk een aio aangesteld. Nu worden financiële middelen bewuster aangewend.”
Betrouwbaar

Een ander speerpunt van het beleid was: interne mobiliteit. In tegenstelling tot 1994 ontbreekt in het jaarverslag van 1995 juist de tabel met mobiliteitscijfers.

,,Dit heeft ook te maken met discipline, maar op een andere manier dan bij de verzuimcijfers. Het probleem hierbij is dat de definitie van mobiliteit door iedereen anders geïnterpreteerd werd. Daardoor betekenen de cijfers van de verschillende beheerseenheden iets anders. Op dit moment zijn wij een eenduidige definitie van mobiliteit aan het ontwikkelen, opdat iedereen dezelfde gegevens verzamelt. Dan kan de interne mobiliteit tussen de verschillende beheerseenheden worden vergeleken.”

Waarom is deze ‘cijferdiscipline’ zo belangrijk voor u?

,, Wil je een beter management voeren dan moet je zorgen voor betrouwbare gegevens. Op verschillende beheerseenheden worden óf te weinig cijfers verzameld óf niet de juiste en dat moet worden verbeterd.”

Welke verandering is voor u het afgelopen jaar belangrijk geweest, maar is niet in de cijfers terug te vinden?

,,Het beoordelingssysteem van hoogleraren dat tot stand gekomen is. Hiermee onderstreept de TU dat goed functioneren van élke medewerker van belang is om de doelstelling van de universiteit te verwezenlijken, en dat dit de volle aandacht heeft.”

Het teruglopen van het aantal aio’s verbaast Magda Veenendaal niet. Als lid van het college van bestuur is zij eindverantwoordelijk voor het sociaal jaarverslag. ,,Naar mijn idee wordt nu kritischer gekeken of een aio echt gewenst is. Dat juich ik alleen maar toe.”

Wat is de betekenis van het sociaal jaarverslag voor u?

Efficiëntie

Betrouwbaar

Waarom is deze ‘cijferdiscipline’ zo belangrijk voor u?